سامانه آموزشی آقای جهانگیر شریف

مجموعه دروس بیمه های اجتماعی وبازرگانی

سامانه آموزشی آقای جهانگیر شریف

مجموعه دروس بیمه های اجتماعی وبازرگانی

موضوعات تحقیقی درس حقوق بیمه

با بررسی کتب معرفی شده  ، موارد زیر را بررسی نمایید.


1- حقوق وضعی را شرح دهید و منابع آن را برشمارید؟  صفحات 50 تا 53  کتاب حقوق بیمه


2- منابع حقوق اسلامی را تشریح کنید؟  صفحات 53 و 54 کتاب حقوق بیمه 


3- بیمه نامه آتش سوزی کارخانه ریسندگی امید در تاریخ 93/7/20 با حق بیمه 82000000ریال صادر گردیده است ، اعلام خسارتی در تاریخ 93/11/18بعمل آمده و ضمن انجام کارشناسی خسارت ، کارشناس بازدید اظهار نظر نموده است مطابق ماده 12 قانون بیمه  اظهارات اولیه باعث تغییر موضوع خطر بوده و حق بیمه صحیح دریافت نگردیده است ، اگر بیمه گذار 22000000ریال پیش پرداخت و بقیه را در اقساط مساوی 10000000ریالی تعهد کرده باشد مطابق ماده 12  اعمال قانون نمایید.

نظرات 57 + ارسال نظر
محمدامین بیدکی پنج‌شنبه 14 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 10:33 ب.ظ http://www.pasargad3555.com

احکام شرعی فرعی به دو قسم تکلیفی و وضعی تقسیم می شوند.
حکم تکلیفی:
هر عملی که شخص مکلف انجام می دهد از نظر شرعی یکی از عنوان‌های پنج‌گانه ذیل را دارد:
1. واجب ( آنچه باید انجام دهد).
2. مستحب (آن چه بهتر است انجام دهد).
3. مباح (آن چه انجام دادن و ترک آن فرقی ندارد).
4. مکروه (آن چه بهتر است انجام ندهد).
5. حرام (آن چه نباید انجام دهد).
هر یک از این عنوان‌ها حکم تکلیفی ‌نامیده می­شود.
حکم وضعی:
غیر از احکام تکلیفی بقیه احکام را احکام وضعی می‌نامند؛
مانند: طهارت و نجاست، صحت و بطلان، مالکیّت، زوجیت و... .
حکم وضعی به‌ علت این که غالباً موضوع و زمینه برای حکم تکلیفی می‌باشد به این اسم نامیده شده است.

محمدامین بیدکی پنج‌شنبه 14 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 10:37 ب.ظ http://www.pasargad3555.com

در دین اسلام، جهت تشخیص حکم مسئله ای منابع گوناگونی وجود دارد که از آنها استفاده می شود. اصولیون و فقهای اسلام از دیر باز تاکنون هیچ گاه اصطلاح منابع حقوق را استعمال نکرده اند و به جای آن، تعبیر «ادله فقه» را به کار برده اند، هر چند مفهوماً با آن یکی نیست ولی می تواند به جای آن به کار رود. به هر حال اصولیون شیعه تحت ادله فقه از چهار دلیل یا منبع نام می برند که عبارتند از: کتاب، سنت، اجماع وعقل.

محمدامین بیدکی پنج‌شنبه 14 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 11:02 ب.ظ http://www.pasargad3555.com

سوال 3:
در ابتدا باید بررسی شود که آیا یمه گذار عمدا از اظهار مطالب خودداری نموده یا اظهارات خلاف واقع بصورت عمد نبوده است.
از آنجا که بعدازوقوع حادثه مشخص شده است که اظهارات خلاف واقع بوده است به دو روش میتوان عمل نمود:
1-اظهارات خلاف واقع عمد:(ماده12)
عقد بیمه باطل و حق بیمه پرداختی غیر قابل استرداد است .
در مورد این پرونده خسارت اگر تا تاریخ 93/11/18بیمه گذارچکها را وصول کرده باشد 52.000.000 ریال پرداخت کرده است که قابل برگشت نیست و سه فقره چک 1.000.000 ریالی نیز که باقی مانده باید به بیمه گذار عودت گردد.
ولی اگر فقط پیش قسط را بیمه گذار داده و چکها وصول نشده بیمه گر میتواند نسبت به وصول اقساط معوق تا زمان وقوع حادثه (سه فقره چک 1.000.000 ریال) اقدام قانونی نماید.

2-اظهارات خلاف واقع غیر عمد:(ماده13)
خسارت به نسبت وجه بیمه پرداختی و وجهی که بایستی درصورت اظهار خطر بطور کامل و واقع پرداخته شده باشد تقلیل خواهد یافت.

مریم کشت آور جمعه 15 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 03:17 ب.ظ

باسلام:ایتدا تعریفی از حقوق وضعی به قوانینی گفته میشودکه با تصمیم انسان در یک جامعه ونه لزوما مبتنی براخلاقیات یا قوانین الهی وقوانین طبیعی وضع میشود.در این نگرش حقوق را ناشی از اراده حاکم یا قدرت میداند.
قانونهای وضعی بازتاب نیازهاوخواستها وخردمندی وشخصیت افراد جامعه ونمایندگان انان است و منابع ان 1.قانونوعرف وعادت ورویه قضایی وعقیده ونظر دانشمندان است.

مریم کشتآور جمعه 15 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 03:29 ب.ظ

ریشه نظام حقوق اسلامی قران کریم است ومنابع ان 1.سنت است که شامل گفتار وکردار وتقریر معصوم است
2.اجماع:توافق وهم رای بودن عده ای از عالمان دین در یکی از امور دینی.3.عقل وقیاس :به یاری عقل سلیم و دلایل عقلی میتوان نیک وبد وفایده وضرر امور را دریافت ودر مورد ان داوری کرد.

مریم کشت آور جمعه 15 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 04:19 ب.ظ

طبق ماده 12 هر گاه بیمه گذار عمدا از اظهار مطالبی خودداری کند یا اظهارات کذب بنماید این بیمه نامه باطل است و پیش پرداخت به او باز گردانده نمیشود و چک های اقساط را میتواند به او برنگرداند واقساط عقب مانده را نیز از بیمه گذار بگیرد

فاطمه حاجی زاده شنبه 16 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 10:17 ق.ظ http://sharif-j.blogsky.com

1-حقوق وضعی دربرگیرنده قواعدی است که با فکر ودست بشر در یک جامعه معین ودر زمان معین تنظیم واجرا میشود وظمانت اجرایی دارد بالاترین قانون وضعی قانون اساسی است .
منابع : قانون اساسی هر کشور -عرف وفرهنگ هرکشور -رویه قضایی که آراء را مورد بررسی قرارمیدهد
دکترین : براساس نظر دانشمندان وحقوق دانان

فاطمه حاجی زاده شنبه 16 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 10:19 ق.ظ http://http:/

2-سنت :شامل گفتار کردار واحادیث
اجماع "توافق کانل جماعتی از عالمان دین در زمینه اموردینی
عقل : عقل سلیم وکامل همیشه از منابع حقوق خواهد بود

فاطمه حاجی زاده شنبه 16 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 10:22 ق.ظ

3- چون بعد از خسارت معلوم شده عمدی در کار بوده پس عقد بیمه باطل است بیمه گر باید مابقی حق بیمه را دریافت کند یعنی درکل مبلغ 65.000.000
وخسارتی پرداخت نمیشود2

طیبه بیات شنبه 16 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 12:28 ب.ظ

حقوق وضعی یعنی قاعده وضابطه هایی که نمایندگان ملت ها یا خود مردم به طور مستقیم وضع میکنند
منابع : قانون - قانون اساسی - عهد نامهئ ها عرف عادت رویه قضایی وکترین

طیبه بیات شنبه 16 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 12:33 ب.ظ

2- منابع شامل سنت :همان منابع واحادیث ائمه میباشد
اجماع : هم راییه جماعتی ازعلمای دین درزمینه امور دینی به نحوی که کاشف از رای معصوم باشد
عقل : آنچه بوسیله عقل واستدلال عقلی میتوان به آن رسید

طیبه بیات شنبه 16 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 12:35 ب.ظ

3- بعد از خسارت معلوم شده اظهارات خلاف واقع بوده پس طبق ماده 12 قانون بیمه اعمال میشودبیمه نامه باطل میشود حق بیمه پرداختی برگشت داده نمیشود واقساط معوقه باید از طرف بیمه گذار پرداخت شود

آمنه سلمانی شنبه 16 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 12:37 ب.ظ

1- حقوق وضعی : قاعده وضوابطی که نمایندگان ملتها یامردم به طور مستقیم وضع میکنند ومحصول کار قانونگذاران جامعه است
منابع: قانون -عرف وعادت ودکترین

آمنه سلمانی شنبه 16 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 12:39 ب.ظ

2- سنت اجماع عقل
سنت : احادیث ائمه ومعصومین
اجماع : توافق جمعی از غالمان دین
عقل : عقل سلیم وکامل که از منابع حقوق است

آمنه سلمانی شنبه 16 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 12:43 ب.ظ

3- طبق ماده 12 قانون بیمه دراین مورد خسارتی پرداخت نمیشود و حق بیمه پرداختی هم استرداد نمیشود واقساط معوقه هم باید از طرف بیمه گذار پرداخت شود

فروزان حیدری مقصود بیکی شنبه 16 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 01:33 ب.ظ

باسلام: س 1:حقوق وضعی دربرگیرنده ی قواعد و ضوابطی است که با فکر و دست بشر در ریسک جامعه ی معین و در زمان معین تنظیم و اجرا میشود و ضمانت اجرای عملی و مادی و اجتماعی دارد. منابع: قانون عرف وعادت-رویه ی قضایی-عقیده و نظر دانشمندان حقوقی قانون اساسی-قانون عادی -عهدنامه ها و ایین نامه ها که باید تابع قانون اساسی باشند. س2: 1_قران کریم:مجموع دستوراتی که خداوند طی 23سال از طریق وحی ابلاغ نموده است. 2 _سنت:عبارت است از گفتار-کردار-رفتارو تعبیر حضرات اعمه معصومین.که هر کدام تعا ریف مخصوص به خود را دارند. 3_اجماع:عبارت است از عزم و اتفاق رای فقها به امری از مساعل شرعی که از نظر شیعه و سنت متفاوت است. 4_عقل:عبارت است از ادله ی عقلیه برای استنباط احکام . که این ادله خود بر دو قسم میباشد. س3:ابتدا باید دید که این اظهار نظر عمدی بوده یا سهوی : اگر سهوی باشدو الان که دیگر بعد از حادثه است : بیمه گر میتواند بیمه نامه را با دریافت حق بیمه اضافی ابقا کند یا اینکه فسخ نماید یا نهایتا با اعمال قاعده ی نسبی خسارت را بپردازد. اگر عمدی باشد:چون این اظهارنظر سبب تغییر موضوع خطر شده طبق ماده ی 12 قانون بیمه این عقد باطل میباشد و نه وجوه پرداختی بیمه گذار قابل استرداد است بلکه بیمه گر حق دارد اقساط بیمه نامه را از بیمه گذار مطالبه نماید.

فاطمه جدیدالاسلام رنانی شنبه 16 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 03:02 ب.ظ

جواب سوال 1
حقوق موضوعه یا قوانین موضوعه یا قوانین وضعی اصطلاحی است که در فلسفه ی حقوق و به قوانینی گفته میشود که با تصمیم انسانها در یک جامعه و نه لزوما مبتنی بر اخلاقیات قوانین مقدس الهی ویا قوانینطبیعی وضع میشود این اصطلاح معمولا در حقوق طبیعی به کارمیرود چنین نگرشی حقوق را ناشی از اراده حاکم یا قدرت شخصی میداند.و چنانکه از عنوان آن برمی آید،قانون باید وضع شده و اثبات پذیر باشد.یعنی قانون بایستی در جایی محقق شود تا بتوان آن را قانون نامید .این نگرش در برابر حقوق طبیعی قرار میگیردو نمی پذیرد که اخلاق یا طبیعت بشر توان ایجاد قانون را برای جامعه انسانی داشته باشد.
منابع قانون وضعی عبارتند از:1-قانون،2-قانون اساسی،3-قانون عادی و عهد نامه ها،4-آئین نامه هاو تصویب نامه ها ،5-عرف،6-رویه قضایی،7-عقیده و نظر دانشمندان حقوق(دکترین)
جواب سوال 2
1-سنت،2-اجماع،3-عقل و قیاس
در نظام حقوقی اسلام که اراده ی حکیمانه الهی مبنای حقوق است از دیدگاه فقها ی شیعه منابع اصلی حقوق اسلام قرآن وسنت و اجماع و قیاس هستند
جواب سوال 3
بعد از خسارت معلوم شده اظهارات خلاف واقع بوده پس طبق ماده 12 قانون بیمه اعمال میشود بیمه نامه باطل میشود حق بیمه ی پرداختنی برگشت داده نمیشود و اقساط معوقه باید از طرف بیمه گذار پرداخت شود .
یعنی در کل مبلغی 65000000
و خسارتی پرداخت میشود

مرضیه مارانی شنبه 16 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 04:23 ب.ظ

با عرض سلام

1.حقوق وضعی مجموعه ای از قوانین و مقرراتی میباشد که به وسیله ی انسان و با افکار و عقاید آن در جامعه بروز پیدا میکند و خود مردم یا نمایندگانشان آنها را وضع میکند.
2.در تعریفی منابع حقوق اسلامی شامل:سنت(همان گفتار و عملکرد و رفتار را در بر میگیرد)، عقل(به نهوی یاری دهنده در دریافت امور و همراه ما در منابع حقوقی است) و اجماع(هم نظر و هم رأی بودن علما در مسائل دینی میباشد) است.
3.بیمه نامه باطل است و خسارتی پراخت نمیشود و اقساط معوقه باید از طرف بیمه گذار پرداخت شود.

ارزوزارعی شنبه 16 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 04:48 ب.ظ

س1:یعنی قاعده ها وضابطه هایی کهنمایندگان ملتها یاخود مردم به طورمستقیم وضع میکنندومنابع این حقوققانونهای وضع شدهدرمجالس قانون گذاری &مذهبو اخلاق عرف وعادت ورویه قضایی و دکترین
س2:منابع حقوق اسلامی:قران مجیدوسنتواجماعوعقل وقیاس است
س3:ماده 12دراین امرصادق است وخسارتی داده نمیشودواقساط معوقه هم ازطرف بیمه گذار داده میشود

محدثه قهرمانی شنبه 16 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 04:55 ب.ظ

س1:منابع حقوق وضعی قانون های وضع شده درمجالس قانونگذاریها ومذهب واخلاق وعرفو عادت و دکترین
س2:قران مجید.سنت.اجماع .عقل.قیاس
س3:ماده 12که خسارتی به بیمه گذار داده نمی شود

نصرت رفیعی شنبه 16 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 05:48 ب.ظ

با سلام خدمت استاد ارجمند
1 ) به طور کلی حقوق وضعی در بر گیرنده قواعد وضوابطی است که بافکر و دست بشر در یک جامعه معین و در زمان معین تنظیم و اجرا میشود . ضمانت اجرای عملی ومادی واجتماعی دارد ، حقوق وضعی با نگرش به شرایط ایمنی و ذهنی و ویژگیهای جغرافیایی و تاریخی و فرهنگی و اقتصادی وسیاسی هر ملتی تنظیم و تدوین میشود باتغییر وتحول شرایط وویژگیهای اجتماعی اقتصادی سیاسی وفرهنگی جامعه دگرگون میشود که شامل دوعنصر میباشد حقوق مدون وحقوق مرسوم ومنابع آن عرف وعادت .رویه قضایی عقیده ونظر دانشمندان حقوق .قانون
2) قواعد و نظام حقوقی اسلام ریشه درقرآن کریم دارد ولی برای استنباط واستخراج احکام قرآنی .فقیهان وحقوقدانان اسلامی از سه منبع دیگر نیز استفاده میکنند
الف)سنت :شامل گفتاروکرداروتقریر معصوم است ونقل سنت راحدیث یاخبرگویند
ب)اجماع :توافق وهمرایی کامل جماعتی از عالمان دین درزمینه یکی از امور دینی به نحوی که کاشف از رای معصوم باشد اجماع گفته میشود که میان تشیع وتسنن اختلاف نظر وجود دارد بدین معنا که درمذهب اهل سنت اتفاق نظر ورای همه عالمان دین برمر یا موضوع خاص دینی ضروری وقطعی است درحالی که درمذهب شیعه همراهی کامل همه عالمان دین لازم نیست
ج)عقل وقیاس:عقل در شیعه یکی از منابع حقوق است بدین معنا که بادانش عقل سلیم میتوان نیک وبد و فایده وضرر امور را دریافت ودرباره آنها داوری کرد
3) طبق ماده 12 هرگاه بیمه گذار عمدا از اظهار مطالبی خودداری کند یا عمدا اظهارات کاذبه طوری باشد موضوع خطر راتغییر داده یا ازاهمییت آن درنظر بیمه گر بکاهد عقد بیمه باطل خواهد بود حتی اگر مراتب مذکوره تاثیری در وقوع حادثه نداشته باشد دراین صورت نه فقط وجوهی که بیمه گذار پرداخته است قابل استرداد نیست بلکه بیمه گر خق دارد اقساط بیمه را که تا آن تاریخ عقب افتاده نیز از بیمه گذارمطالبه کند

باتشکراززحمات جنابعالی
نصرت رفیعی

مهتاب آغاسیان شنبه 16 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 05:51 ب.ظ

با سلام خدمت شما استاد ارجمند
1 : به طور کلی حقوق وضعی در بر گیرنده قواعد وضوابطی است که بافکر و دست بشر در یک جامعه معین و در زمان معین تنظیم و اجرا میشود . ضمانت اجرای عملی ومادی واجتماعی دارد ، حقوق وضعی با نگرش به شرایط ایمنی و ذهنی و ویژگیهای جغرافیایی و تاریخی و فرهنگی و اقتصادی وسیاسی هر ملتی تنظیم و تدوین میشود باتغییر وتحول شرایط وویژگیهای اجتماعی اقتصادی سیاسی وفرهنگی جامعه دگرگون میشود که شامل دوعنصر میباشد حقوق مدون وحقوق مرسوم ومنابع آن عرف وعادت .رویه قضایی عقیده ونظر دانشمندان حقوق .قانون
2 : قواعد و نظام حقوقی اسلام ریشه درقرآن کریم دارد ولی برای استنباط واستخراج احکام قرآنی .فقیهان وحقوقدانان اسلامی از سه منبع دیگر نیز استفاده میکنند
الف)سنت :شامل گفتاروکرداروتقریر معصوم است ونقل سنت راحدیث یاخبرگویند
ب)اجماع :توافق وهمرایی کامل جماعتی از عالمان دین درزمینه یکی از امور دینی به نحوی که کاشف از رای معصوم باشد اجماع گفته میشود که میان تشیع وتسنن اختلاف نظر وجود دارد بدین معنا که درمذهب اهل سنت اتفاق نظر ورای همه عالمان دین برمر یا موضوع خاص دینی ضروری وقطعی است درحالی که درمذهب شیعه همراهی کامل همه عالمان دین لازم نیست
ج)عقل وقیاس:عقل در شیعه یکی از منابع حقوق است بدین معنا که بادانش عقل سلیم میتوان نیک وبد و فایده وضرر امور را دریافت ودرباره آنها داوری کرد
3 : طبق ماده 12 هرگاه بیمه گذار عمدا از اظهار مطالبی خودداری کند یا عمدا اظهارات کاذبه طوری باشد موضوع خطر راتغییر داده یا ازاهمییت آن درنظر بیمه گر بکاهد عقد بیمه باطل خواهد بود حتی اگر مراتب مذکوره تاثیری در وقوع حادثه نداشته باشد دراین صورت نه فقط وجوهی که بیمه گذار پرداخته است قابل استرداد نیست بلکه بیمه گر خق دارد اقساط بیمه را که تا آن تاریخ عقب افتاده نیز از بیمه گذارمطالبه کند

زینب محمدی تنگ اندری شنبه 16 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 06:18 ب.ظ

سلام و خسته نباشید :
سوال اول:
حقوق وضعی به قوانینی کفته میشود که با تصمیم خود انسانها در یک جامعه وضع میشود نه اینکه حتما بر اساس اخلاقیات و قوانین مقدس الاهی یا قئانین طبیعی وضع شود.در حقوق وضعی نگرش به این گونه است که حقوق را بر امده از اراده حاکم یا قدرت میداند میگوید که قانون باید وضع شده و اثبات پذیر باشد . قانون باید در جایی محقق شود که بتوان ان را قانون نامید حقوق وضعی نمیپذیرد که اخلاق یا طبیعت بشر میتواند یک قانون برای جامعه انسانی به وجود اورد.

زینب محمدی تنگ اندری شنبه 16 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 06:25 ب.ظ

سوال 2
منابع اصلی : کتاب قران_سنت_عقل
منبع فرعی : اجماع_ شهرت_عرف و سیره متشرعه_قیاس_احکام حکومتی_عهد و پیمان

فریبا عابدینی شنبه 16 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 06:26 ب.ظ

1:یعنی قاعده ها و ظوابطی که نمایندگان ملت های خود مردم بطور مستقیم وضع میکنند.حقوق وضعی در برگیرنده قواعد وظوابطی است که با فکر و دست بشر در ریسک جامعه معین ودر زمان معین تنظیم و اجرا میشود وضمانت اجرای عملی و مادی واجتماعی دارد.حقوق وضعی محصول کارقانونگذاران جامعه است وبالاترین قانون وضعی هرکشورقانون اساسی است.منابع:قانون عرف وعادت.رویه قضایی .عقیده ونظر دانشمندان حقوقی که قانون اساسی .قانون عادی عهد نامه ها. ایین نامه ها ظوابطی را تعیین میکنند که قانون اساسی ما در تمام این قوانین میباشد.به جزء قانون اساسی هر کشور عرف و فرهنگ هر کشور تعیین کننده ی قانون خواهد بود رویه ی قضایی ارای شبیه هم را نیز مورد بررسی قرار میدهند به استناد نظر دانشمندان وحقوق دانان.
2: سنت اجماع عقد.
سنت شامل گفتار وکردار واحادیث ائمه و معصومین .
اجماع: توافق و رای کامل جماعت دینی در زمینه یکی از امور دینی به نحوی که کاشف از رای معصوم باشد که بین پیروان تشیع وتسنن اختلاف نظر وجود دارد
عقل: انچه به وسیله عقل و استدلال عقلی میتوان به ان رسید مورد پذیرش شرع نیز هست مثل قاعده ی لا ضرر عقل سلیم وکامل همیشه یکی از منابع حقوقی خواهد بود به این صورت نیک وبد وفایده وضرر امور را دریافت و درباره ان داوری میکند
3:حق بیمه 65000000
بیمه گر باید 40000000 از بیمه گذار بگیرد
چون بعد از خسارت معلوم شده است که اظهارات خلاف واقغ بوده و عمد بوده پس عقد بیمه باطل است

زینب محمدی تنگ اندری شنبه 16 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 07:01 ب.ظ

سوال 3:
به نظر من این ماده مثل همون اصل حسن حد اعلای نیت در مورد بیمه گذار است که میگه بیمه گذار موظف است در هنگام عقد قرارداد بیمه و در جریان ان کلیه اطلاعاتی را که در خصوص مورد بیمه است با کمال درستی و صداقت اظهار کند اعم از اینکه بیمه گر این اطلاعات را خواسته یا نخواسته باشد
حالا طبق ماده 12 چون گفته اظهارات اولیه باعث تغیر موضوع خطر بیمه بوده و حق بیمه صحیح دریافت نکرده پس عقد بیمه باطل است.و بیمه گر میتواند مبلغ پرداختی را به بیمه گذار بر نگرداند و اقسط عقب افتاده را نیر از او دریافت کند.

نیلوفر حسینی دانشگاه شهید اشرفی شنبه 16 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 07:08 ب.ظ

سوال 1:حقوق وضعی یعنی قوانین ومقرراتی که خود مردم به طور مستقیم وضع مبکنندحقوق وضعی قوانینی است که بافکر ودست مردم درریسک اجرا میشود وضمانت اجرایی دارد.
منابع آن:قانون عرف وعادت،رویه قضایی،قانون عادی،عهدنامه ها وآیین نامه ها،عقیده دانشمندان حقوقی
سوال 2:سنت،اجماع،عقل
سوال3:بیمه نامه باطل است چون اطلاعات غلط به بیمه گر داده شده پس بیمه نامه باطل است وبیمه گر حق بیمه اضافی را از بیمه گذار باید دریافت کند.

زهرا دهقانی دانشگاه شهید اشرفی شنبه 16 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 07:18 ب.ظ

سوال 1
حقوق وضعی در برگیرنده قواعد وضوابطی است که با فکر ودست بشردر ریسک جامعه و در زمان معین تنظیم میشود وضمانت اجرایی عملی ومادی واجتماعی دارد ومحصول کار قانون گذاران جامعه است
منابع:عقیده دانشمندان حقوقی،آیین نامه ها وعهدنامه ها،قانون عادی و رویه قضایی
سوال 2
سنت ،اجماع وعقل
سنت شامل گفتار وکردار است
سوال3
بیمه باطل است وبیمه گذار باید حق بیمه اضافی به بیمه گر بپردازد.

افسانه جعفری شنبه 16 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 07:34 ب.ظ

1- قاعده ها و ضابطه هایی که نمایندگان ملتهای خود مردم به طور مستقیم وضع می کنند ضمانت اجرای عملی و مادی و اجتماعی دارد.بالاترین قانون وضعی هر کشور قانون اساسی است و محصول کار قانونگذاران جامعه است
منابع:عهد نامه ها آیین نامه ها قانون عرف عادت ، رویه قضایی، قانون عادی
2- سنت اجماع عقل
سنت: گفتار و رفتار و احادیث معصومین
اجماع:توافق گروهی از عالمان دینی بر روی مسئله دینی که کاشف از نظر معصومین باشد که البته همیشه بین تشیع و تسنن اختلاف نظر وجود دارد
عقل: آنچه به وسیله عقل و استدلال می توان به آن رسید و پذیرش شرع نیز باید باشد
3- بیمه نامه باطل است و بیمه گذار باید حق بیمه اضافی را به بیمه گر بپردازد

طاهره یوسفی شنبه 16 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 09:50 ب.ظ http://sharif-j.blogsky.com

۱)حقوق وضعی یا موضوعه که در کشورهای اسلامی برپایه اصول وایدئولوژی مذهبی اداره میشودبیشترین قواعد حقوقی یا قانونهای حاکممبنای شرعی وفقهی دارند.منابع حقوق وضعی عبارتند از قانونهای تصویب شده در مجلس قانونگذاری،مذهب واخلاق،عرف وهنجارها.رویه قضایی.
۲)قرآن مجید،سنت، اجماع،عقل وقیاس.
۳)طبق ماده ۱۲ اگر عمدا باشد بیمه نامه باطل است وبیمه گر میتواند وجوه پرداختی از طرف بیمه گذار را نزد خود نگه دارد واقساط پرداخت نشده از بیمه گذار را مطالبه نماید.

سمیه شریفیان رنانی شنبه 16 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 10:48 ب.ظ

باسلام
سوال1:حقوق وضعی یعنی قاعده ها وضوابطی که با فکر بشر در ریسک جامعه معین ودر زمان معین تنظیم واجرا می شودوضمانت اجرای عملی ومادی واجتماعی دارد.
منابع آن:قانون عرف وعادت-رویه قضایی-عقیده ونظر دانشمندان حقوقی-قانون اساسی-قانون عادی-ایین نامه ها وعهدنامه ها میباشد.

سوال2: 1-قرآن کریم که مجموعه دستوراتی است که خداوند طی 23سال از طریق وحی ابلاغ نموده است.
2-سنت :عبارت است از گفتار-کردار ورفتار.
3-اجماع:عبارت است از عزم واتفاق بر امری.
4-عقل:عبارت است ازادله عقلیه برای استنباط احکام.

سوال 3:ابتدا باید دیدکه اظهار نظرسهوی است یا عمدی اگر سهوی باشد بیمه گر میتواند با دریافت حق بیمه ی اضافی ابقا کند یا فسخ نماید اگر عمدی باشد طبق ماده ی 12 عقد بیمه باطل است.

مرضیه کوهیان یکشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 12:40 ق.ظ

سوال 1:
حقوق وضعی به قوانینی گفته میشود که با تصمیم انسان ها در یک جامعه و نه لزوما مبتنی بر اخلاقیات قوانین مقدس(الهی) و یا قوانین طبیعی وضع میشود این اصطلاح معمولا در مقابل حقوق طبیعی به کار میرود.
منابع:((فلسفه-خرد)) و ((حقوق-خرد)) و نظریه قانون

میترا موذنی یکشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 12:41 ق.ظ

سوال 1:
حقوق وضعی به قوانینی گفته میشود که با تصمیم انسان ها در یک جامعه و نه لزوما مبتنی بر اخلاقیات قوانین مقدس(الهی) و یا قوانین طبیعی وضع میشود این اصطلاح معمولا در مقابل حقوق طبیعی به کار میرود.
منابع:((فلسفه-خرد)) و ((حقوق-خرد)) و نظریه قانون

زهرا یوسفی یکشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 12:41 ق.ظ

سوال 1:
حقوق وضعی به قوانینی گفته میشود که با تصمیم انسان ها در یک جامعه و نه لزوما مبتنی بر اخلاقیات قوانین مقدس(الهی) و یا قوانین طبیعی وضع میشود این اصطلاح معمولا در مقابل حقوق طبیعی به کار میرود.
منابع:((فلسفه-خرد)) و ((حقوق-خرد)) و نظریه قانون

زهرا طغیانی یکشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 12:42 ق.ظ

سوال 1:
حقوق وضعی به قوانینی گفته میشود که با تصمیم انسان ها در یک جامعه و نه لزوما مبتنی بر اخلاقیات قوانین مقدس(الهی) و یا قوانین طبیعی وضع میشود این اصطلاح معمولا در مقابل حقوق طبیعی به کار میرود.
منابع:((فلسفه-خرد)) و ((حقوق-خرد)) و نظریه قانون

زهرا طغیانی یکشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 12:47 ق.ظ

سوال 2:
به گفته ی قران و مسلمانان مکتب اسلام مکتبی جامع-جهانی و جاودانی است و به همین دلیل این مکتب انسان و حقوق او را در ابعاد مختلف مورد توجه ویژه قرار داده است.
منابع:قران کریم-المیزان فی تفسیر قران

مرضیه کوهیان یکشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 12:48 ق.ظ

سوال 2:
به گفته ی قران و مسلمانان مکتب اسلام مکتبی جامع-جهانی و جاودانی است و به همین دلیل این مکتب انسان و حقوق او را در ابعاد مختلف مورد توجه ویژه قرار داده است.
منابع:قران کریم-المیزان فی تفسیر قران

میترا موذنی یکشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 12:49 ق.ظ

سوال 2:
به گفته ی قران و مسلمانان مکتب اسلام مکتبی جامع-جهانی و جاودانی است و به همین دلیل این مکتب انسان و حقوق او را در ابعاد مختلف مورد توجه ویژه قرار داده است.
منابع:قران کریم-المیزان فی تفسیر قران

زهرا یوسفی یکشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 12:50 ق.ظ

سوال 2:
به گفته ی قران و مسلمانان مکتب اسلام مکتبی جامع-جهانی و جاودانی است و به همین دلیل این مکتب انسان و حقوق او را در ابعاد مختلف مورد توجه ویژه قرار داده است.
منابع:قران کریم-المیزان فی تفسیر قران

محمود فاضل یکشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 12:53 ق.ظ

با عرض سلام و احترام
جواب سوال 1)حقوق وضعی اصطلاحی است در فلسفه حقوق و به قوانینی گفته می شود که با تصمیم انسانها در یک جامعه و نه لزوما مبتنی بر اخلاقیات ، قوانین مقدس الهی و یا قوانین طبیعی وضع می شود این اصطلاح معمولا در مقابل حقوق طبیعی به کار می رود و منابع آن شامل:قانون،عرف و عادت ،دکترین می باشد.

جواب سوال 2)
الف)سنت : شامل گفتار و کردار و تقریر است و نقل سنت را حدیث یا خبر می گویند.
ب)اجماع: توافق و همراهی جماعتی از عالمان دین در زمینه یکی از امور دینی، به نحوی که کاشف از رای معصوم باشد اجماع گفته می شود .
ج)عقل و قیاس : عقل در حقوق شیعه یکی از منابع حقوق است بدین معنا که به یاری عقل سلیم و دلایل عقلی می توان نیک و بد و فایده و ضرر امور را دریافت و درباره آن داوری کرد

جواب سوال 3)
طبق ماده 12 قانون بیمه عقد این بیمه نامه باطل است و وجوهی که پرداخت نموده قابل برگشت نمی باشد و می بایست اقساط عقب افتاده آنرا پرداخت نماید
و در این سوال مبلغ پیش پرداخت و اقساط پرداختی تا تاریخ وقوع حادثه و کارشناسی بیمه ، دیگر به بیمه گذار توسط بیمه گر عودت داده نمی شود.

زهرا یوسفی یکشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 01:01 ق.ظ

سوال 3:
بر اساس اصل حسن حد اعلای نیت بیمه گزار وظیفه دارد در هنگام عقد قرارداد بیمه اطلاعات کاملا صحیح را به بیمه گر بدهد و طبق ماده ی 12 به دلیل اشتباه بودن اطلاعات باعث تغیر موضوع بیمه گردیده است پس حق بیمه ی صحیح دریافت نگردیده است و عقد بیمه باطل است و بیمه گر میتواند حق بیمه های پرداختی بیمه گزار را استرداد نکند.

زهرا طغیانی یکشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 01:03 ق.ظ

سوال 3:
بر اساس اصل حسن حد اعلای نیت بیمه گزار وظیفه دارد در هنگام عقد قرارداد بیمه اطلاعات کاملا صحیح را به بیمه گر بدهد و طبق ماده ی 12 به دلیل اشتباه بودن اطلاعات باعث تغیر موضوع بیمه گردیده است پس حق بیمه ی صحیح دریافت نگردیده است و عقد بیمه باطل است و بیمه گر میتواند حق بیمه های پرداختی بیمه گزار را استرداد نکند.

مرضیه کوهیان یکشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 01:04 ق.ظ

سوال 3:
بر اساس اصل حسن حد اعلای نیت بیمه گزار وظیفه دارد در هنگام عقد قرارداد بیمه اطلاعات کاملا صحیح را به بیمه گر بدهد و طبق ماده ی 12 به دلیل اشتباه بودن اطلاعات باعث تغیر موضوع بیمه گردیده است پس حق بیمه ی صحیح دریافت نگردیده است و عقد بیمه باطل است و بیمه گر میتواند حق بیمه های پرداختی بیمه گزار را استرداد نکند.

میترا موذنی یکشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 01:04 ق.ظ

سوال 3:
بر اساس اصل حسن حد اعلای نیت بیمه گزار وظیفه دارد در هنگام عقد قرارداد بیمه اطلاعات کاملا صحیح را به بیمه گر بدهد و طبق ماده ی 12 به دلیل اشتباه بودن اطلاعات باعث تغیر موضوع بیمه گردیده است پس حق بیمه ی صحیح دریافت نگردیده است و عقد بیمه باطل است و بیمه گر میتواند حق بیمه های پرداختی بیمه گزار را استرداد نکند.

آمنه نیازی(9222054018) یکشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 02:02 ق.ظ

سوال 3 اگر بیمهگذار عمدا از اظهار مطالب خودداری نموده یا اظهارات خلاف واقع بصورت عمد نبوده است.
از آنجا که بعدازوقوع حادثه مشخص شده است که اظهارات خلاف واقع بوده است به دو روش میتوان عمل نمود:
1-اظهارات خلاف واقع عمد:(ماده12)
عقد بیمه باطل و حق بیمه پرداختی غیر قابل استرداد است .
در مورد این پرونده خسارت اگر تا تاریخ 93/11/18بیمه گذارچکها را وصول کرده باشد 52.000.000 ریال پرداخت کرده است که قابل برگشت نیست و سه فقره چک 1.000.000 ریالی نیز که باقی مانده باید به بیمه گذار برگشت داده می شود
ولی اگر فقط پیش قسط را بیمه گذار داده و چکها وصول نشده بیمه گر میتواند نسبت به وصول اقساط معوق تا زمان وقوع حادثه (سه فقره چک 1.000.000 ریال) از بیمه گذار مطالبه کند
2-اظهارات خلاف واقع عمد:(ماده13)
خسارت به نسبت وجه بیمه پرداختی و وجهی که بایستی درصورت اظهار خطر بطور کامل و واقع پرداخته شده باشد تقلیل خواهد یافت.

ملیحه عطایی یکشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 10:13 ق.ظ

1-حقوق وضعی مجموعه ای از قوانین و مقرراتی میباشد که به وسیله ی انسان و با افکار و عقاید آن در جامعه بروز پیدا میکند و خود مردم یا نمایندگانشان آنها را وضع میکند.
2-
1_قران کریم:مجموع دستوراتی که خداوند طی 23سال از طریق وحی ابلاغ نموده است.
2 _سنت:عبارت است از گفتار-کردار-رفتارو تعبیر حضرات اعمه معصومین.که هر کدام تعا ریف مخصوص به خود را دارند.
3_اجماع:عبارت است از عزم و اتفاق رای فقها به امری از مساعل شرعی که از نظر شیعه و سنت متفاوت است.
4_عقل:عبارت است از ادله ی عقلیه برای استنباط احکام
3-
خسارت قابل پرداخت نبوده وحق بیمه عودت نمیگردد

لیلاابراهیمی یکشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 10:29 ق.ظ

سلام خسته نباشید
سوال 1 :حقوق مجموع قواعدوضوابطی که بااندیشه ودست بشردرجامعه دروقت وزمان معین اجرا
می شود.منابع:رویه ی قضایی/نظردانشمندان حقوقی
سوال 2 :قرآن /اجماع /احکام /عهدوپیمان /عقل وقیاس.
سوال 3 : بعدازخسارتی که وارد شده اظهارات خلاف واقع بوده پس طبق ماده12قانون بیمه یمه نامه باطل شده وحق بیمه به شخص داده نمی شود واقساط آن هم بایدازطریق بیمه گذارپرداخت شود

پریساگودرزی یکشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 11:39 ق.ظ

سوال 1:حقوق عبارت است ازقواعدوضوابطی که بااندیشه ودست بشردرجامعه درزمان معین اجرامیشودمنابع آن:رویه ی قضایی.نظریه ی دانشمندان حقوقی.
سوال 2 :سنت.قرآن.احکام.عقل.عهدوپیمان
سوال 3 :خسارت واردشده طبق مادخ 12قانون بیمه بیمه نامه باطل شده وحق بیمه به شخص داده نمی شودواقساط آن هم بایداز طریق بیمه گذارپرداخت شود

سمیه اسحقی دوشنبه 3 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 01:25 ب.ظ

سلام وبا عرض تبریک سال نو
سوال1
حقوق وضعی یعنی قاعدهو ضابطه هایی که نمایندگان ملت ها یا خود مردم به طور مستقیم وضع می کنند به پردازیم و بر پایه اصول جهانی تقسیم کار و تخصص و توزیع قدرت که قرن هاست در جهان مقبول و معمول و متداول شده وضع قانون در صلاحیت جمهوری مردم و جامعه است.
به طور کلی حقوق وضعی در برگیرنده قواعد و ضوابطی است که بافکر درست بشر در یک جامعه معین و در زمان معین تنظیم و اجرا میشود و ضمانت اجرای عملی و مادی و اجتمایی دارد .
حقوق وضعی با نگرش به شرایط عینی و ذهنی و ویژگیهای جغرافیایی و تاریخی و فرهنگی و اقتصادی و سیاسی هر ملتی تنظیم و تدوین میشود و با تغییر و تحول شرایط و ویژگی های اجتمایی و اقتصادی و سیاسی و فرهنگی جامعه دگرگون می شود.
حقوق وضعی دو بخش
1حقوق مدون که قوه قانون گذار وضع می کند و 2حقوق مرسوم که بدون دخالت قوه قانون گذار به مرور در اثر تکرار اعمال و رفتار مردم در روابط بین انان شکل میگیرد و متداول می شود.

سمیه اسحاقی دوشنبه 3 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 02:10 ب.ظ

سوال 2
منابع حقوق اسلامی از 3منبع
1سنت 2اجماع3عقل و قیاس
1سنت .شامل گفتار و کردار و تقریر معصوم .ست و نقل سنت را حدیث یا خبر می گویند .
2اجماع.توافق و همرایی کامل جماعتی از عالمان دین در زمینه یکی از امور دینی به نحوی که کاشف از رای معصوم باشد اجماع گفته می شود
3عقل و قیاس . عقل در حقوق شیعه یکی از منابع حقوقی است بدین معنا که با عقل سلیم می شود خوب بد ضرر فایده را تشخیص داد .
احکام عقلی یعنی انچه به کمک عقل و استدلال عقلی می توان به انها رسید مورد پذیرش و تایید شرع نیز هست

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد