سامانه آموزشی آقای جهانگیر شریف

مجموعه دروس بیمه های اجتماعی وبازرگانی

سامانه آموزشی آقای جهانگیر شریف

مجموعه دروس بیمه های اجتماعی وبازرگانی

دانشجویان محترم واحد درسی حقوق بیمه دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی

با بررسی بخش دوم قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری ، همچنین مواد 1 تا 11 قانون اصلاح قانون شخص ثالث به موارد زیر پاسخ مناسب ارائه نمایید.

1- انتقال پرتفوی شرکتهای بیمه در چه صورتی به بیمه ایران صورت خواهد گرفت ؟

2- آیا ادغام شرکتهای بیمه مجاز است ؟

3- کلیه موسسات بیمه چگونه مکلف به انجام بیمه های اتکایی هستند؟

4- سندیکای بیمه گران چه نهادی است ؟

5-دارنده از نظر قانون شخص ثالث شامل چه افرادی است ؟

6- تفاوت دیه و ارش را توضیح دهید؟

7- بازیافت یک و دو درصدی مربوط به چه مواردی است ؟

8- محدوده جغرافیایی سیستم کارت سبز را تشریح کنید؟

نظرات 17 + ارسال نظر
نوشین غنی شنبه 12 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 04:32 ب.ظ

با سلام
1- ماده 54- مؤسسات بیمه می‏توانند با موافقت بیمه مرکزی ایران و تصویب شورای عالی بیمه تمام یا قسمتی از پرتفوی خود را با کلیه حقوق و تعهدات ناشی از آن به یک یا چند مؤسسه بیمه مجاز دیگر واگذار کنند.
ماده 55- تقاضای انتقال پرتفوی یک مؤسسه بیمه به مؤسسات دیگر بیمه دوبار به فاصله ده روز در روزنامه رسمی کشور و در یکی از روزنامه‏های کثیرالانتشار تهران و عنداللزوم در یکی از روزنامه‏های محلی به هزینه متقاضی از طرف بیمه مرکزی ایران آگهی خواهد شد.ماده 56- پس از انقضای سه ماه از تاریخ آخرین آگهی بیمه مرکزی ایران در صورت حصول اطمینان از این‏که در این انتقال هیچ‏یک از حقوق بیمه‏شدگان و بیمه‏گذاران و صاحبان حقوق آنها تضییع نخواهد شد موافقت خود را با انتقال پرتفوی کتباً به مؤسسه بیمه متقاضی اعلام خواهد داشت.
طبق مواد مذکورانتقال پرتفوی شرکتهای بیمه به بیمه ایران صورت می گیرد
2- بله . طبق ماده ی 59 ادغام شرکتهای بیمه مجاز میباشد. (ماده 59- بیمه مرکزی ایران به منظور حفظ حقوق بیمه‏گذاران و بیمه‏شدگان و صاحبان حقوق آنها یا به ملاحظات اقتصادی و حمایت امر بیمه می‏تواند با تأیید شورای عالی بیمه و تصویب مجمع عمومی بیمه مرکزی ایران مؤسسات بیمه‏ای را که وضع مالی یا اداری آنها رضایت‏بخش نیست مکلف نماید که در یکی از مؤسسات بیمه دیگری که موافق باشند ادغام شوند و در صورتی که ادغام صورت نگیرد پروانه مؤسسه‏ای که وضع مالی یا اداری آن رضایت‏بخش نیست طبق مقررات این قانون لغو خواهد شد. تصمیم بیمه مرکزی ایران علاوه بر ابلاغ کتبی به مؤسسات موردنظر در روزنامه رسمی کشور و در یکی از روزنامه‏های کثیرالانتشار تهران و عنداللزوم در یکی از روزنامه‏های محلی به اطلاع عموم خواهد رسید.)

طاهره یوسفی شنبه 12 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 08:28 ب.ظ http://sharif-j.blogsky.com

1)موسسات بیمه میتوانندباموافقت بیمه مرکزی ایران وتصویب شورای عالی بیمه تمام یاقسمتی از پورتفوی خودراباکلیه حقوق وتعهدات ناشی ازآن به یک یاچند موسسه بیمه مجاز دیگر واگذار کند.( ماده۵۴)
2)طبق ماده ۵۸ یک یاچندموسسه بیمه میتوانند بارعایت مواد۵۵،۵۶و۵۷با موافقت بیمه مرکزی ایران وتصویب شورای عالی بیمه دریک موسسه بیمه دیگرادغام شود.
3)بیمه مرکزی ایران مکلف است باتوجه به ظرفیت قبولی هریک از موسسات بیمه ای که درایران کار میکنندتمام یاقسمتی از بیمه اتکایی مجددسهمیه اتکایی اجباری دریافتی رادرصورت تساوی شرایط به آنها واگذار نماید.(ماده ۷۱)
5)کلیه دارندگان وسایل نقلیه موتوری،زمینی وریلی اعم از اشخاص حقیقی وحقوقی میباشند طبق تبصره ۱،ماده۱ قانون اصلاح قانون بیمه اجباری شخص ثالث(مصوب16/4/87)دارنده از نظر این قانون اعم از مالک یامتصرف وسیله نقلیه است.
6)دیه:درصد شکستگی یا آسیب شخص مشخص است،ولی درارش این درصد مشخص نیست واین درصدها در اختیار پزشکی قانونی میباشد.
7)در بیمه شخص ثالث بازیافت 1%از خسارتهای بدنی و2% از خسارتهای مالی پرداخت شده از مسبب حادثه دریافت میکنند.
8)محدوده جغرافیایی پوشش بیمه محدوده قلمرو جمهوری اسلامی ایران میباشد مگر ٱنکه در بیمه نامه به نحو دیگری توافق شده باشد.درحال حاضر ۴۵ کشور عضو سیستم کارت سبز هستندکه به جز ۵کشور ایران،عراق،تونس،مراکش واسراییل،بقیه کشورها عضو کارت سبزدرقاره اروپا قراردارند.

مریک کشت اور یکشنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 12:45 ق.ظ

با سلام.سوال 1.ماده 44درصورتی که پروانه موسسه بیمه برای یک یا چند رشته بیمه به طور همیشگی لغو شود بیمه مرکزی با تصویب شورای عالی بیمه کلیه سوابق واسناد مربوط به حقوق وپرتفوی موسسه را به بیمه ایران منتقل کند.2بله یک یا چند موسسه بیمه میتوانندبا رعایت مواد 55و56و57با موافقت بیمه مرکزی ایران وتصویب شورای عالی بیمه در یک موسسه ادغام شوند.3.کلیه موسسات بیمه که در ایران فعالیت میکنندباید 50درصدرشته های زندگی و25درصد بیمه های غیر زندگی خود را نزد بیمه مرکزی اتکایی نمایند4.موسسات بیمه که ادر ایران فعالیت دارند عضو سندیکای بیمه گران شناخته میشوند.5.دارنده مالک یا متصرف وسیله نقلیه است6.دیه درقانون امده ولی ارزش توسط پزشک قانونی مشخص میشود.7درحوادث رانندگی منجر به جرح یا فوت که علت ان یکی از تخلفات حادثه ساز باشد.8.

نصرت رفیعی یکشنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 01:57 ق.ظ

با سلام و عرض خسته نباشید
جواب سؤال 1 ) انتقال پرتفوی بیمه طبق ماده 54 لا موافقت بیمه مرکزی ایران و تصویب شورای عالی بیمه قسمتی یا تمام پرتفوی خود را با کلیه حقوق و تعهدات ناشی از آن را به یک یا چند مؤسسه بیمه مجاز دیگر واگذار کند .
2) طبق ماده 58 یک یا جند مؤسسه بیمه میتوانند در یک مؤسسه بیمه دیگر ادغام شوند البته با رعایت موارد 55 الی 57
3 ) با توجه به ظرفیت قبولی هر یک از مؤسسات بیمه ای که در ایران کار میکنند قسمتی یا تمام بیمه اتکایی مجدد سهمیه اجباری دریافتی را در صورت تساوی شرایط به آنها واگذار کنند .
4 ) نهاد بیمه اما برای اینکه این نهاد کار ساز و سودمند به شکل کنونی در آید راه دور و درازی را پیموده است .
5 ) کلیه دارندگان وسیله نقلیه موتوری زمینی و ریلی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی می باشند . طبق تبصره 1 ماده 1 قانون اصلاح قانون بیمه اجباری شخص ثالث (16/4/87) دارنده از نظر این قانون اعم از مالک یا متصرف وسیله نقلیه است .
6 ) در دیه درصد شکستگی یا آسیب شخص مشخص است ولی درارش این درصد مشخص نیست و این درصد ها در اختیار پزشکی قانونی میباشد.
7 )در بیمه شخص ثالث بازیافت 1٪ از خسارت های بدنی و 2٪ از خسارت های مالی پرداخت شده از مسبب حادثه دریافت میگردد .
8 ) محدوده جغرافیایی کارت سبز محدوده ی قلمرو جمهوری اسلامی ایران می باشد مگر اینکه در بیمه نامه شکل دیگری توافق شده باشد . در حال حاضر 45 کشور بجز 5 کشور ایران ، عراق ، تونس ، مراکش و اسراییل بقیه دارای کارت سبز هستند .

زینب محمدی یکشنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 12:17 ب.ظ

باسلام،1)موسسات بیمه میتوانند با موافقت بیمه مرکزی ایران و تصویب شورای عالی بیمه تمام یا قسمتی از پرتفوی خود را با کلیه حقوق و تعهدات ناشی از آن به یک یا چند مؤسسه مجاز دیگر واگذار کند. ماده 54.
2)طبق ماده 59،بیمه مرکزی ایران به منظور حفظ حقوق بیمه گذاران بیمه شدگان صاحبان حقوق آنها یا با ملاحظات اقتصادی حمایت امر بیمه میتوانندبا تایید شورای عالی بیمه و تصویب مجمع عمومی بیمه مرکزی ایران موسسات بیمه‌ای را که وضع مالی یا اداری آنها رضایت بخش نیست مکلف نماید که در یکی از موسسات بیمه دیگری که موافق باشند ادغام شوند، ودر صورتی که ادغام صورت نگیرد پروانه موسسات که وضع مالی یا اداری آن رضایت بخش نیست طبق مقررات لغو خواهد شد.
3)طبق ماده71،کلبه موسسات بیمه که در ایران فعالیت میکنند باید 50درصددر رشته بیمه های زندگی. و25درصد در سایر رشته ای از معاملات بیمه ای خود. را. نزده بیمه مرکزی ایران بیمه اتکایی نمایند،بیمه مرکزی مکلف است با توجه به ظرفیت قبولی. هر یک از موسسات بیمه ای که در ایران کار میکنند تمام یا قسمتی از بیمه اتکایی مجدد سهمیه اتکایی اجباری دریافتی را در صورت تساوی شرایط به آن ها واگذار نماید، تبصره، آن چه موسسات بیمه به عنوان اتکایی قبول میکننداز شمول این ماده خارج است.

زینب محمدی یکشنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 12:41 ب.ظ

4)طبق ماده 75،موسسات بیمه که در ایران کار میکنند عضو سندیکای بیمه گران شناخته میشوند،اساس نامه این سندیکا. به وسیله بیمه مرکزی ایران با جلب نظر اعضای سندیکا تدوین میشود و حداکثر 6ماه پس از تشکیل بیمه مرکزی ایران به تصویب شورای عالی بیمه خواهد رسید.
5)کلیه دارندگان وسایل نقلیه موتوری. زمینی. وانواع یدک و تریلر متصل به وسایل مذبور و قطار های راه آهن اعم از اینکه اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند مسئول جبران خسارات بدنی و مالی هستن که در اکثر حوادث وسایل نقلیه مذبور. ویا محمولات آن ها به اشخاص ثالث وارد شود و مکلفند مسئولیت خود را از این جهت بیمه نماید.
6)ارش مالی است که جانی در مقابل جنایت به مجنی علیه میپردازد در صورتی که برای آن جراحت یا صدمه، دیگه تعیین نشده باشد، ارش و دیه از لحاظ تعریف تشابه زیادی بهم دارند و تنها فرقشان در این است که دیات بر اساس مقررا . احکام اسلامی مشخص شده ولی ارش توسط فرد متخصص یا کارشناس تعیین میشود.
8)این سیستم ریسک های مسئولیت شخص ثالث دارندگان وسایل نقلیه موتوری را پوشش میدهند و برا تدوین مقررات کاربردی یکسان با یکدیگر قرار دادهایی منعقد کنند که رانندگان بتوانند هنگام ورود به کشورهایی که پوشش بیم. شخص ثالث در آن اجباری است با رضایت خاطر بیمه شوند.

نام: سمیه اسحاقی چهارشنبه 16 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 10:24 ق.ظ

سلام
سوال 1
در صورت که ورشکستگی یک موسسه بیمه اعلام بشود دادگاه مکلف است قبل از اتخاذ هر گونه تصمیم نظر بیمه مرکزی ایران را جلب نماید . بیمه مرکزی ایران از تاریخ وصول استعلام دادگاه باید ظرف 15 روز نظریه خود را کتبا به دادگاه اعلام دارد. دادگاه با توجه به نظریه مرکز ی ایران تصمیم مقتضی اتخاذ خواهد کرد. قسمت دوم - انحلال و ورشکستکی ماده 51 .
سوال 2
ماده 58 یک یا چند موسسه بیمه می تواند با رعایت مواد مواد 55-56 و 57 با موافقت بیمه مرکزی ایران و تصویب شورای عالی بیمه در یک موسسه بیمه دیگر ادغام شود.
سوال 3 :
وضع بیمه اتکایی در حال حاضر در ایران بدین قرار است که شرکت های بیمه مکلفند درصدی از معامله های بیمه مستقیم خود را نزد بیمه مرکزی ایران بیمه اتکایی کنند این واگذاری قانونی ( اجباری) در رشته های بیمه عمر 50 درصد و در سایر رشته های بیمه 25 درصد است ( ماده 71 قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری ) بیمه مرکزی ایران نیز به سهمه خود مکلف است که با توجه به( ظرفیت قبولی) شرکت های بیمه مستقیم در ایران بخشی از امور بیمه اتکایی مجدد خود را به انها واگذار کند.
سوال 4
نهادی که مدیر عامل موسسات بیمه به انتخاب این نهاد است.
سوال 5
به طور کلی می توان گفت همه کسانی که بر اثر حوادث رانندگی وسایل نقلیه موتوری زمین دچار زیان های بدنی و مالی میشوند . خواه عابر و سر نشین و راننده ( به استثنایی موارد پیش بینی شده در بندهای الف ب و ج قانون بیمه شخص ثالث) اشخاص ثالث به شماره میروند و حق دارند از تامین های بیمه ای در تعهد بیمه گران و یا صندوق تامین خسارت های بدنی بهره مند شوند.
سوال 6
منظور از خسارت بدنی هر نوع دیه یا ارش ناشی از صدمه .شکستگی . نقص عضو . از کار افتادگی ( جزئی یا کلی موقت دائم ) یا دیه فوت شخص ثالث به سبب حوادث مشمول بیمه موضوع این قانون است هزینه معالجه نیز چنانچه مشمول قانون دیگری نباشد جزء تعهدات بیمه موضوع این قانون خواهد بود.

نام : سمیه اسحاقی چهارشنبه 16 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 11:20 ق.ظ

با سلام
سوال 7
بیمه گر ملزم به جبران خسارت های وارده به اشخاص ثالث تا حد مذکور در بیمه نامه خواهد بود. در حوادث رانندگی منجر به جرح یا فوت که به استناد گزارش کاشناسی تصادفات راهنمایی و رانندگی یا پلیس راه علت اصلی وقوع تصادفات یکی از تخلفات رانندگی حادثه ساز باشد بیمه گر مولف است خسارت زیان دیده را بدون هیچ شرطی پرداخت نماید و پس از ان می تواند جهت باز یافت یک درصدی (1%) از خسارت های بدنی و دو درصدی (2%) از خسارت مالی پرداخت شد. به مسبب حادثه مراجعه نماید در صورتی که به موجب گزارش کارشناس تصادفات راهنمایی و رانندگی یا پلیس راه علت اصلی وقوع تصادفات یکی از تخلفات رانندگی حادثه ساز باشد گواهینامه راننده مسبب حادثه از یک تا سه ماه توقیف میشود و رانندگی در این مدت ممنوع و در حکم رانندگی بدون گواهینامه است.
سوال 8:
کارت سبز یک گواهینامه بین الملل در زمینه بیمه شخص ثالث است که توسط رانندگانی که به طور موقت قصد عبور و تردد در کشور های مشخص واقع در منطقه جغرافیایی سیستم کارت سبز را دارنده تهیه شده و در صورت بروز حادثه تصادغات یا در صورت نیاز در مرز ها و سر حدات یا داخل کشور های عضو ارائه میگردد.

فریبا عابدینی چهارشنبه 16 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 06:21 ب.ظ

سوال 1.ماده 44درصورتی که پروانه موسسه بیمه برای یک یا چند رشته بیمه به طور همیشگی لغو شود بیمه مرکزی با تصویب شورای عالی بیمه کلیه سوابق واسناد مربوط به حقوق وپرتفوی موسسه را به بیمه ایران منتقل کند.2بله یک یا چند موسسه بیمه میتوانندبا رعایت مواد 55و56و57با موافقت بیمه مرکزی ایران وتصویب شورای عالی بیمه در یک موسسه ادغام شوند.3.کلیه موسسات بیمه که در ایران فعالیت میکنندباید 50درصدرشته های زندگی و25درصد بیمه های غیر زندگی خود را نزد بیمه مرکزی اتکایی نمایند4.موسسات بیمه که ادر ایران فعالیت دارند عضو سندیکای بیمه گران شناخته میشوند.5.دارنده مالک یا متصرف وسیله نقلیه است6.دیه درقانون امده ولی ارزش توسط پزشک قانونی مشخص میشود.7درحوادث رانندگی منجر به جرح یا فوت که علت ان یکی از تخلفات حادثه ساز باشد.

محمدامین بیدکی پنج‌شنبه 17 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 02:24 ب.ظ http://www.pasargad3555.com

سوال 1:
ماده 44 قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران بیان میدارد:
در صورتى که پروانه مؤسسه بیمه ‏اى براى یک یا چند رشته به ‏طور دایم لغو شود بیمه مرکزى ایران با تصویب شوراى عالى بیمه کلیه سوابق و اسناد مربوط به حقوق و تعهدات (پرتفوى Portefeuille) مؤسسه مزبور را به شرکت سهامى بیمه ایران انتقال خواهد داد.
سوال2:
بله
بر طبق مواد54تا59 قانون تاسیس بیمه مرکزی یک یا چند موسسه بیمه میتوانندبه دوصورت ادغام شوند:
الف)درخواست شرکت بیمه برای ادغام طبق ماده 54
(شرکتهای بیمه باموافقت بیمه مرکزى ایران و تصویب شوراى عالى بیمه تمام یا قسمتى از پرتفوى خود را با کلیه حقوق و تعهدات ناشى از آن به یک یا چند مؤسسه بیمه مجاز دیگر واگذار کنند)
ب)تشخیص بیمه مرکزی طبق ماده 59
(بیمه مرکزى ایران به منظور حفظ حقوق بیمه‏ گذاران و بیمه‏ شدگان و صاحبان حقوق آنها یا به ملاحظات اقتصادى و حمایت امر بیمه می ‏تواند با تأیید شوراى عالى بیمه و تصویب مجمع عمومى بیمه مرکزى ایران مؤسسات بیمه‏ اى را که وضع مالى یا ادارى آنها رضایت‏بخش نیست مکلف نماید که در یکى از مؤسسات بیمه دیگرى که موافق باشند ادغام شوند)
سوال3:
بر اساس ماده ۷۱ کلیه مؤسسات بیمه که در ایران فعالیت مى‏نمایند باید ۵۰ درصد در رشته بیمه‏ هاى زندگى و ۲۵ درصد در سایر رشته‏ ها از معاملات بیمه‏ اى مستقیم خود را نزد بیمه مرکزى ایران بیمه اتکایى نمایند.(مواد71تا73)
سوال4:
ایده تشکیل "سندیکای بیمه گران ایران " اولین بار در تصویب نامه هیئت وزیران در سال 1316 و حدود دو سال پس از تاسیس شرکت سهامی بیمه ایران و حدود 5 ماه پس از تصویب قانون بیمه ، در حالی که شرکت بیمه ایران تنها شرکت بیمه داخلی در کشور بود ، مطرح گردید .بر اساس ماده ۷۵ قانون تاسیس بیمه مرکزی مؤسسات بیمه که در ایران کار می ‏کنند عضو سندیکاى بیمه‏ گران ایران شناخته مى‏شوند. اساسنامه این سندیکا به‏ وسیله بیمه مرکزى ایران با جلب نظر اعضاى سندیکا تدوین مى‏شود و حداکثر ظرف شش ماه پس از تشکیل بیمه مرکزى ایران به تصویب شوراى عالى بیمه خواهد رسید.
اساسنامه سندیکای بیمه گران ایران مشتمل بر 26 ماده و6 تبصره میباشد که در جلسات3/12و83/4/9 مورد تصویب شورای عالی بیمه قرار گرقته است .
ضمنا دسترسی به هدفها و وظایف سندیکا که در فصل دوم این اساسنامه قرار گرفته است از طرق پورتال ذیل امکان پذیر خواهد بود.

http://www.sbi.ir/Pages/view.aspx?PostID=551

محمدامین بیدکی جمعه 18 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 06:48 ب.ظ http://www.pasargad3555.com

سوال5:
برطبق تبصره۱ ماده یک قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسؤولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث دارنده مالک و یا متصرف وسیله نقلیه است و هرکدام که بیمه نامه موضوع این ماده را تحصیل نماید تکلیف از دیگری ساقط می‌شود.

سوال6:
دیه : معمولا جبران خسارات بدنی با پرداخت دیه یاارش است اما، نوع ومیزان خسارت دیه در قانون مشخص است ولی میزان خسارت ارش در قانون مشخص نیست.به عنوان مثال در قانون جبران خسارت قطع شدن یک دست نصف یک دیه کامل است ولی دیه پاره شدن یک تار عصبی در دست در قانون اعلام نشده که در خصوص جبران این نوع خسارت قاضی دادگاه به نظریه کارشناسی پزشکی قانونی متمسک می شود و پزشکی قانونی معمولاٌ آین خسارت را با درصدی از دیه عضوی بیان میکند .
ماده 14 قانون مجازات اسلامی دیه را بدین گونه تعریف کرده است : دیه مالی است که از طرف شارع برای جنایت تعیین شده است، به عنوان مثال: دیه قتل غیر عمد.
ارش : مطابق ماده 367 قانون مجازات اسلامی:
هر جنایتی که بر عضو کسی وارد شود و شرعاٌ مقدار خاصی به عنوان دیه برای آن تعیین نشده باشد جانی باید ارش بپردازد.

سوال7:
برطبق ماده5 قانون بیمه شخص ثالث در حوادث رانندگی منجر به جرح یا فوت که به استناد گزارش کارشناس تصادفات راهنمایی و رانندگی یا پلیس راه علت اصلی وقوع تصادف یکی از تخلفات رانندگی حادثه‌‌ساز باشد بیمه‌گر موظف است خسارت زیان‌دیده را بدون هیچ شرطی پرداخت نماید و پس از آن می‌تواند جهت بازیافت یک درصد (۱%) از خسارتهای بدنی و دو درصد (۲%) از خسارتهای مالی پرداخت شده به مسبب حادثه مراجعه نماید.
سوال8:
شورای‌عالی بیمه در اجرای ماده واحده قانون الحاق دولت ایران به سیستم بین‌المللی بیمه مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث (کارت سبز) مصوب ۵/۳/۱۳۵۶، در جلسه مورخ ۲۷/۰۴/۱۳۹۱ آیین‌نامه اجرایی قانون فوق را مشتمل بر ۱۲ ماده و ۵ تبصره به تصویب نمود.
کارت سبز یک گواهینامه بین المللی در زمینه بیمه شخص ثالث است که توسط رانندگانی که به طور موقت قصد عبور و تردد در کشورهای مشخصی واقع در منطقه جغرافیایی سیستم کارت سبز را دارند،تهیه شده و در صورت بروز حادثه تصادف یا در صورت نیاز در مرزها و سرحدات یا داخل کشورهای عضو ارائه می گردد.
اساس نظام کارت بیمه بین المللی وسایل نقلیه موتوری موسوم به سیستم کارت سبز بر مبنای توصیه کمیسیون اقتصادی برای اروپا The Economic commission for Europe)E.C.E) وابسته به سازمان ملل متحد در تاریخ 23/1/1949 بنیان نهاده شد. براساس قطعنامه سازمان ملل متحد ، قرارداد لندن یا موافقت نامه هماهنگ بین دفاتر Uniform Agreement پی ریزی شد که عملیات سیستم کارت سبز بر پایه مفاد آن صورت می پذیرد .فعالیت اجرایی سیستم کارت سبز در تاریخ اول ژانویه سال 1953 آغاز شده است.
شرط اصلی عضویت در سیستم کارت سبز این است که در کشور متقاضی عضویت ، بایستی قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری (قانون بیمه اجباری شخص ثالث T.P.L (Compulsary Third Party Liability وجود داشته باشد.
در حال حاضر 45 کشور عضو سیستم کارت سبز هستند که به جز 5 کشور ایران ، عراق ، تونس، مراکش و اسرائیل بقیه کشورهای عضو کارت سبز در قاره اروپا قرار دارند. حدود 220 میلیون وسیله نقلیه موتوری در محدوده جغرافیایی سیستم کارت سبز تردد می کنند.

پریسا گودرزی شنبه 19 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 02:52 ب.ظ

باسلام.طبق اصلاح قانون بیمه های اجباری مسولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث دارنده مالک و یا متصرف وسیله نقلیه است و هر کدام ک بیمه نامه موضوع این ماده را تحصیل نماید .تکلیف از دیگری ساقط میشود.

سوال 6-تفاوت بارز دیه با ارزش این است که میزان دیه در قانون مشخص است ولی میزان خسارت ارزش در قانون مشخص نیست

2- طبق ماده ی 59 ادغام شرکتهای بیمه مجاز میباشد. (ماده 59- بیمه مرکزی ایران به منظور حفظ حقوق بیمه‏گذاران و بیمه‏شدگان و صاحبان حقوق آنها یا به ملاحظات اقتصادی و حمایت امر بیمه می‏تواند با تأیید شورای عالی بیمه و تصویب مجمع عمومی بیمه مرکزی ایران مؤسسات بیمه‏ای را که وضع مالی یا اداری آنها رضایت‏بخش نیست مکلف نماید که در یکی از مؤسسات بیمه دیگری که موافق باشند ادغام شوند و در صورتی که ادغام صورت نگیرد پروانه مؤسسه‏ای که وضع مالی یا اداری آن رضایت‏بخش نیست طبق مقررات این قانون لغو خواهد شد. تصمیم بیمه مرکزی ایران علاوه بر ابلاغ کتبی به مؤسسات موردنظر در روزنامه رسمی کشور و در یکی از روزنامه‏های کثیرالانتشار تهران و عنداللزوم در یکی از روزنامه‏های محلی به اطلاع عموم خواهد رسید.)

فاطمه جدیدالاسلام رنانی شنبه 19 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 03:11 ب.ظ

جواب سوال 1-
طبق ماده 55-تقاضای انتقال پرتفوی یک موسسه بیمه به موسسات دیگر بیمه دوبار به فاصله ده روز در روزنامه های کشورو دریکی از روزنامه های کثیرالانتشارتهران وعنداللزوم در یکی از روزنامه های محلی به هزینه متقاضی ازطرف بیمه مرکزی ایران آگهی خواهد شد.
2-
بله ماده 58-یک یا چند موسسه بیمه میتوانند با رعایت مواد55 و56 و57 را با موافقت بیمه مرکزی ایران وتصویب شورای عالی بیمه در یک موسسه بیمه دیگر ادغام شوند.
3-
در این نوع بیمه،شرکت بیمه که خود بیمه گر بیمه نامه های مختلفی میباشد، خود را در مقابل خسارات احتمالی که بیمه نامه ها دچار زیان آن میشوند، نزد شرکت بیمه دیگری بیمه مینمایند.اساسا قرادادهای اتکایی با قردادهای سایر رشته ها متفاوت است.
4-
اعضای سندیکای بیمه گران ایران همگی موُسسات بیمه بارزگانی اعم از دولتی وخصوصی بوده و کمیسیون های فنی، راهبردی و اخلاق و رفتار حرفه ای را نیز تشکیل میدهند.
5-طبق ماده 10قانون بیمه،قانون شخص ثالث همه کسانی که اقدام به رانندگی مینمایند ملزم به خرید بیمه نامه شخص ثالث میباشد.بیمه اجباری مسئولیت دارندگان وسایل نقلیه موتوری در مقابل اشخاص ثالث مصوب 1347،تمامی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی مسئول جبران خسارت های بدنی و مالی هستند که بر اثر حوادث رخ داده برای وسیله نقلیه شان به اشخاص ثالث وارد میشود و مکلفند مسولیت خود را بیمه کند.
6-
دیه :معمولا جبران خسارات بذنی با پرداخت دیه یا ارش است اما،نوع ومیزان خسارت دیه در قانون مشخص است ولی میزان خسارت ارش در قانون مشخص نیست.به عنوان مثال در قانون جبران خسارت قطع شدنیک دست نصف یک دیه کامل است ولی دیه پاره شدن یک تار عصبی در دست در قانون اعلام نشده که در خصوص جبران این نوع خسارت قاضی دادگاه به نظر به کارشناسی پزشکی قانونی متمسک میشود و پزشک قانونی معمولا این خسارت را با درصدی از دیه عضو بیان میکند و ماده 14 قانون مجازات 1
7-
با اصلاح قانون بیمه شخص ثالث، در مواردی که علت خسارت ، ارتکاب تخلف حادثه ساز از طرف راننده مسبب حادثه باشد.بیمه گر پس از پرداخت خسارت به زیان دیده میتواند بازیافت یک در صد خسارت بدنی و دو در صد خسارت مالی پرداخت شده به این راننده مراجعه کند. در واقع این دو مبلغ را میتوان، به منزله اعمال فرانشیز در بیمه شخص ثالث دانست.
8-
بیمه شخص ثالث فقط در محدودیت جغرافیایی هر کشور اعتبار دارد و از آنجا که این بیمه در اغلب کشورهای جهان اجباری است بیمه شخص ثالث بین المللی (کارت سبز)در سال 1948 ایجاد شد.بر اساس آن رانندگان کشورهای عضو میتوانند با داشتن کارت سبز در خاک یکدیگر تردد کنند و بیمه نیز باشند.ایران نیز در سال 1356 عضو دفتر کارت سبز شد.دفتر کارت سبز در بیمه مرکزی ایران قرار دارد و زیر نظر این سازمان فعالیت میکند.
در بیمه شخص ثالث جبران خسارت احتمالی اتومبیل به اشخاص ثالث در خارج از محدوده جغرافیایی ایران در تعهد بیمه گر نیست.اگر بیمه گذار با اتومبیل سواری شخصی قصد سفر به کشورهای اروپایی و چند کشور غیر اروپایی داشته باشد با تهیه یک بیمه نامه مستقل از یک شرکت بیمه در ایران چنین خساراتی بیمه خواهد شد.
این کشورها عبارتند از آلبانی،آلمان، آندورا،اتریش، اسپانیا،استونی، اسلواکی،اسلونی،انگلستان،ایتالیا، ایرلند،ایسلند، بلاروس، بلژیک، وغیره
این بیمه نامه به علت رنگ سبز آن کارت سبز نام دارد. بر این اساس کارت سبز بیمه نامه شخص ثالث برای جبران خسارت احتمالی اتومبیل به اشخاص ثالث درمحدوده جغرافیایی کشورهای عضو سیستم کارت سبز است. دارنده اتومبیل ،برای سفر به هر کشوری به غیر از کشورهای عضو سیستم کارت سبز،ناگزیر به تهیه بیمه شخص ثالث در داخل یا مرز ورودی همان کشور است.

سمیه شریفیان رنانی شنبه 19 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 11:14 ب.ظ

سوال1:ماده 44-در صورتی که پروانه موسسه بیمه ایبرای یک یا چند رشته به طور دائم لغو شودبیمه مرکزی ایران با تصویب شورای عالی بیمه کلیه سوابق واسناد مربوط به حقوق وتعهدات (پرتفوی) موسسه مزبور را به شرکت سهامی بیمه ایران انتقال خواهد داد. سوال2:بله _ماده 59-بیمه ی مرکزی ایران به منظور حفظ حقوق بیمه گذاران وبیمه شدگان وصاحبان حقوق آنها یا به ملاحظات اقتصادی وحمایت امر بیمه می تواند با تایید شوراای عالی بیمه وتصویب مجمع عمومی بیمه مرکزی ایران موسساتبیمه ای را که وضع مالی یا اداری آنها رضایت بخش نیست مکلف نماید که در یکی ازموسسات بیمه ی دیگری که موافق باشند ادغام شوند ودر صورتی که ادغام صورت نگیرد پروانه ی موسسه ای که وضع مالی یا اداری ان رضایت بخش نیست طبق مقررات این قانون لغو خواهد شد.
سوال 3:ماده 87-کلیه موسسات بیمه که در ایران فعالیت می نمایند باید 50 درصددر رشته ها ی بیمه ی زندگی و25درصد درسایر رشضته ها از معاملات بیمه ای مستقیم خود را نزد بیمه ی مرکزی ایران بیمه ی اتکایی نماید بیمه ی مرکزی ایران مکلف است باتوجه به ظرفیت قبولی هر یک از موسسات بیمه ای که در ایران کار می کنند تمام یا قسمتی از بیمه ی اتکایی مجدد سهمیه ی اتکایی اجباری دریافتی را در صورت تساوی شرایط به آنها واگذار نماید.
سوال 4:تشکیل سندیکا ی بیمه گران ایران در سال1316 با تصویب قانون تاسیس موسسه های غیر دولتی بیمه در سال 1380نخستین گروه خصوصی بیمه از سال 1382 مجوز گرفتندو سپس شورای عالی درسال1383اساس نامه ی جدید برای سندیکا ی بیمه گران تصویب کرد. سوال 5:ما ده ی1-تبصره ی1-دارنده از نظر این قانون اعم از مالک ومتصرف وسیله ی نقلیه است و هرکدام که بیمه نامه موضوع این ماده را تحصیل نماید تکلیف از دیگری ساقط میشود. سوال 6: دیه مقدر است ولی ارش غیر مقدر است .معمولا جبران خسارت با پرداخت دیه یا ارش است اما نوع و میزان خسارت دیه در قانون مشخص است ولی میزان خسارت ارش در قانون مشخص نیست. سوال 7 :ماده 5قانون اصلاح قانون بیمه اجباری در حوادث رانندگی منجر به جرح یا فوت که به استناد گزارش کا شناسان تصادفات راهنمایی رانندگی یا پلیس راه علت اصلی یکی از تخلفات رانندگی حادثه ساز باشد بیمه گر موظف است خسارت زیان دیده را پرداخت نماید و پس از ان می تواند جهت باز یافت یک در صد از خسارتهای بدنی و دو در صد از خسارتهای مالی پرداخت شده به مسبب حادثه مراجعه نماید. سوال 8: در حال حاضر 45 کشور عضو سیستم کارت سبز هستند که به جز 5 کشور :ایران -عراق- تونس-مراکش واسرائل بقیه کشور ها عضو کارت سبز در اروپا قرار دارند.چدود220مایون وسیله ی نقلیه موتوری در محدوده جقرافیایی سیستم کارت سبز تردد می کنند.

زهراقاسمی یکشنبه 20 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 01:23 ق.ظ

۱-طبق ماده۴۴قانون بیمه مرکزی ایران در صورتی که پروانه موسسه بیمه ای برای یک یا چند رشته به طور دائم لغو شود
۲- ماده۵۴،۵۵قانون تاسیس بیمه ایران باتصویب شورای عالی بیمه به یک موسسه دیگر ادغام شود
۳- کلیه موسسات بیمه مرکزی که در ایران فعالیت دارند۵۰٪ در رشته های زندگی و۲۵٪ در سایر رشته ها از معاملات بیمه نزد شرکت های بیمه خود را نزد بیمه مرکزی ایران بیمه اتکایی مینامند
۵- تبصره ماده۱. دارنده غز نظر این قانون اعم از مالک و یا متصرف وسیله نقلیه است وهر کدام که بیمه نامه موضوع این ماده را تحصیل نماید از دیگری ساقط میشود

فاطمه کاظمی دوشنبه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 09:04 ق.ظ

با سلام
1-موسسات بیمه میتوانندبا موافقت بیمه مرکزی ایران وتصویب شورای عالی بیمه تمام یا قسمتی از پرتفوی خود را به کلیه حقوق وتعهدات به یک یا چند موسسه بیمه مجاز واگذار کنند.براساس ماده 54
4-موسسه بیمه که در ایران کار می کنند عضو سندیکاران بیمه گران شناخته می شوندو اساس نامه این سندیکار به وسیله بیمه مرکزی ایران تدوین میشوند وحداکثر 6ماه پس از تشکیل بیمه مرکزی به تصویب شورای عالی میرسند.
5-کلیه دارندگان وسایل نقلیه،موتوری،زمینی وتریلر وقطار اعم از اینکه اشخاص حقیقی یا حقوقی باشندمسئول جبران خسارت بدنی ومالی هستندکه در اکثر حوادث وسایل نقلیه مزبور به اشخاص ثالث وارد میشود مکلفند مسئولیت خود را از این جهت بیمه نمایند.
6-ارش مالی است که جانی در مقابل جنایت به مجنی علیه بپردازددر صورتی که برای آن جراحت یا صدمه تعیین نشده باشد ارش ودیه تشابه زیادی به هم دارند وتنها فرق آنها دیات براساس احکام اسلامی مشخص می شود ولی ارش توسط افراد متخصص.
8-محدوده جغرافیایی کارت سبز محدوده قلمرو جمهوری اسلامی ایران می باشد مگر اینکه در بیمه نامه شکل دیگری توافق شده باشد در حال حاضر 43 کشور کارت سبز دارند به جز 5 کشور ایران ،عراق، فلسطین و..

مهسا فریدنجونی شنبه 26 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 12:52 ب.ظ http://sharif-j.blogsky.com

بازیافت ۱%ازخسارتهای بدنی وبازیافت ۲%از خسارتهای مالی پرداخت شده به مسبب حادثه مراجعه میکنند.
محدوده جغرافیایی پوشش بیمه محدوده قلمرو جمهوری اسلامی ایران میباشد،مگر آنکه در بیمه نامه به نحودیگری توافق شده باشد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد