سامانه آموزشی آقای جهانگیر شریف

مجموعه دروس بیمه های اجتماعی وبازرگانی

سامانه آموزشی آقای جهانگیر شریف

مجموعه دروس بیمه های اجتماعی وبازرگانی

دانشجویان محترم حقوق بیمه - تکالیف ارائه شده را با دقت کامل بررسی و پاسخ دهید.

تاریخچه مختصری از پیدایش بیمه در ایران مطرح نمایید.


واژه  خطر  و ویژگیهای آن را بمنظور پذیرش در بیمه گری بنویسید.


واژه خسارت در قانون بیمه را از نظر معانی مختلف بررسی کنید.


پرونده صدور و خسارت بیمه مسئولیت نمونه زیر را بررسی کنید:


     بیمه نامه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان در تاریخ 93/04/13 با تعداد 15 نفر صادر شده است ، ضمن انجام تغییراتی در پروژه ، کارفرما تعداد کارکنان را به 23 نفر افزایش داده است .

     بر اساس ماده 13 و در دو حالت زیر پاسخ دهید:

قبل از وقوع حادثه :

الف - چنانچه بیمه گذار در تاریخ 93/08/18 افزایش تعداد را به اطلاع بیمه گر رسانید ه باشد ، و حق بیمه با توجه به تعداد اولیه کارکنان 25/700/000 ریال و در حالت افزایش تعداد کارکنان  34/300/000 ریال باشد ،  بیمه گر و بیمه گذار هر کدام چه تکالیفی خواهند داشت ؟ محاسبه نمایید.

 بعد از وقوع حادثه :

ب - چنانچه امر فوق بعد از اعلام خسارت مشخص شود و میزان دیه متعلقه دو نفر از کارکنان به تفکیک 854/000/000ریال و 900/000/000 ریال باشد ، بیمه گر چه تعهدی خواهد داشت ؟  محاسبه نمایید.


نظرات 28 + ارسال نظر
محمدامین بیدکی پنج‌شنبه 27 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 02:15 ب.ظ http://www.pasargad3555.com

در گذشته‌های دور، اولین نمونه ‌های بیمه در ایران باستان یافت شده است. طبق پژوهش ‌های باستان ‌شناسان و لوحه‌ها و اسناد به دست آمده، تخت جمشید فارغ از تمام شگفتی‌ هایش از یک جنبه انسانی نیز نسبت به بناهای هم عصر خود برخوردار است.
براساس خشت نوشته های پیدا شده در تخت جمشید ، تمام کسانی که در تخت جمشید کار می کردند وحقوق می گرفتند در آن زمان بیمه بوده اند.
بیمه به شکل سنتی آن به مفهوم وجود نوعی تعاون و همیاری اجتماعی به منظور سرشکن کردن زیان فرد و یا افراد معدود بین همه افراد گروه یا جامعه در ایران سابقه طولانی داشته و دارد. با وجود این بیمه شکل حرفه‌ای و امروزی آن برای اولین بار در سال 1269 هجری شمسی در کشور ما مطرح گردیده است.
در این سال مذاکراتی بین دولت ایران و سفارت روس به عمل آمد و متعاقب آن امتیاز فعالیت انحصاری در زمینه بیمه و حمل و نقل برای مدت 75 سال به یک تبعه روس بنام لازارپلیاکف واگذار شد. با این وجود نامبرده ظرف مهلت سه سالی که جهت آغاز فعالیت بیمه‌ای برای وی در نظر گرفته شده بود قادر به تأسیس شرکت بیمه مورد نظر نگردید و به همین جهت این امتیاز از وی سلب شد. متعاقباً در سال 1289 هجری شمسی دو شرکت بیمه روسی به نامهای نادژدا و کافکازمرکوری اقدام به تأسیس نمایندگی بیمه جهت بازدید و پرداخت خسارت در ایران نمودند.
در سال ۱۳۱۰ خورشیدی، فعالیت جدى بیمه در ایران آغاز شد. در این سال بود که قانون و نظامنامهٔ ثبت شرکت‌ها در ایران به تصویب رسید و متعاقب آن بسیارى از شرکت‌هاى بیمه ای انگلیسی، آلمانی، اتریشی، سوئیسی و ... از جمله گستراخ، آلیانس، ایگل استار، یورکشایر، رویال، ویکتوریا، ناسیونال سویس، فنیکس، اتحادالوطنى و… به تأسیس شعبه یا نمایندگى در ایران پرداختند.
گسترش فعالیت شرکت‌هاى بیمهٔ خارجی، مسئولان کشور را متوجه ضرورت تأسیس یک شرکت بیمهٔ ایرانى کرد و دولت در پانزدهم آبان 1314 شرکت سهامى بیمهٔ ایران را با سرمایهٔ ۲۰ میلیون ریال تأسیس نمود.دو سال پس از تأسیس شرکت سهامى بیمه ایران یعنى در سال ۱۳۱۶، ”قانون بیمه“ در ۳۶ ماده تدوین شد و به تصویب مجلس شوراى ملى رسید. در سال ۱۳۳۱ بر اساس مصوبهٔ هیأت دولت کلیهٔ شرکت‌هاى بیمهٔ خارجى موظف شدند براى ادامهٔ فعالیت خود در ایران مبلغ ۲۵۰ هزار دلار ودیعه نزد بانک ملى ایران توزیع نمایند.این تصمیم موجب تعطیل‌شدن کلیهٔ نمایندگى‌ها و شعب شرکت‌هاى بیمهٔ خارجى در ایران به‌استثناءِ دو شرکت بیمهٔ ”یورکشایر“ و ”اینگستراخ“ گردید و شرایط را براى گسترش فعالیت شرکت‌هاى بیمهٔ ایران فراهم ساخت.
نخستین شرکت بیمهٔ خصوصى ایران به‌نام ”بیمهٔ شرق“ در سال ۱۳۲۹ خورشیدى تأسیس شد. پس از آن تا سال ۱۳۴۳ به‌تدریج هفت کشور بیمهٔ خصوصى دیگر به‌نام‌هاى آریا، پارس، ملی، آسیا، البرز، امید و ساختمان و کار به‌ترتیب تأسیس شدند و به‌ فعالیت بیمه‌اى پرداختند. با افزایش تعداد شرکت‌هاى بیمه، ضرورت اعمال نظارت بیشتر دولت بر این صنعت و تدوین اصول و ضوابط استاندارد براى فعالیت‌هاى بیمه‌اى به منظور حفظ حقوق بیمه‌گذاران و بیمه‌شدگان احساس مى‌شد. به همین دلیل در ۳۰ خرداد ۱با افزایش فعالیت بیمه ای در کشور در سال ۱۳۵۰ "بیمه مرکزی ایران" تأسیس شد و وظایفی مانند تنظیم بازار بیمه کشور و هدایت آن از طریق تصویب آیین نامه ها و مقررات؛ توسعه و تعمیم بیمه و شبکه کارگزاری و نظارت بر فعالیت های شرکت های بیمه ای به نمایندگی از دولت در بازار بیمه و انجام دادن بیمه اتکائی اجباری برای مؤسسات بیمه خصوصی به نام های ، تهران، حافظ، توانا و دانا تاسیس شدند.

در فاصله سال های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ چهار شرکت خصوصی به نام های ، تهران، حافظ، توانا و دانا تاسیس شدند.. تا سال ۱۳۷۳ چهار شرکت بیمه ایران، آسیا، البرز و دانا به فعالیت مشغول بودند که در سال ۱۳۷۳ شرکت بیمه تخصصی به نام بیمه صادرات و سرمایه گذاری با سرمایه بانک ها و بیمه ها (بیمه معلم ) تأسیس شد.
در سال ۱۳۸۱ قانون تأسیس شرکت غیردولتی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید ودر همان سال شرکت خصوصی حافظ در منطقه آزاد کیش و از سال ۱۳۸۲ سایر شرکتهای بیمه گرخصوصی از قبیل پارسیان، رازی، کارآفرین، توسعه، ملت، سینا، امید ، سامان ، پاسارگارد، دی ، میهن و ... تأسیس گردیدند.

محمدامین بیدکی پنج‌شنبه 27 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 05:23 ب.ظ http://www.pasargad3555.com

بیمه از سه بخش خطر، حق بیمه و خسارت تشکیل شده است.
((خطر))
موضوع تمام عملیات بیمه را خطر تشکیل می‌دهد و آن عبارت از اتفاقی محتمل و قریب‌الوقوع.
از ویژگیهای خطر می‌توان به احتمالی بودن ـ نامعین بودن زمان اتفاق افتادن و ایجاد خسارت درصورت بروز را نام برد.
در بیمه مسئولیت مدنی، مسئولیت مدنی ناشی از حوادث، موضوع بیمه است که می‌تواند در اثر عمل یا رفتار شخص یا اشخاص وابسته و یا ناشی از اشیاء و اموال تحت مالکیت یا تصرف او ایجاد شود.
بنابراین بیمه‌گذار در ازاء پرداخت حق بیمه مسئولیت مدنی رفتار خود، اشخاص وابسته یا اشیاء و اموال خود را که ممکنست موجب خسارت دیگران شود بیمه کرده و پرداخت خسارت احتمالی را به بیمه‌گر منتقل می‌کند.

((خسارت))
واژه خسارت در لغت به معنی زیان و ضرر است ولی در اصطلاح بیمه‌ای خسارت یعنی وقوع خطر پیش‌بینی شده در بیمه نامه و ادعای زیان ازطرف زیان‌دیده.
با بروز خسارت زیان‌دیده به عامل زیان مراجعه کرده و عامل زیان نیز با استفاده از بیمه نامه عملاً خواستار حمایت بیمه‌گر می‌شود که در اینجا بیمه‌گر وارد موضوع شده و درحدود بیمه نامه نسبت به پرداخت خسارت زیان‌دیده اقدام می‌کند.
در بیمه مسئولت مدنی نیز خسارت را می‌توان واقعه‌ای دانست که موجب مسئولیت بیمه‌گذار درمقابل اشخاص زیان‌دیده می‌گردد.

نیلوفر حسینی دانشگاه شهید اشرفی جمعه 28 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 12:06 ق.ظ

1-سنگ تراشان مصرباستان برای کمک به یک دیگر و پشتیبانی از خوددر برابرحوادث زیان بار،صندوقی ترتیب داده بودندکه هریک از انان سهمی می پرداختند و از کمک های صندوق بهره مند میشدند. در روم باستان نیز انجمن و گروه هایی وجود داشت که با تشکیل صندوق های پشتیبانی ، به هنگام نیاز ،به اعضای خود یاری میرساندندوجوه گردآوری شده در این صندوق ها که به صورت حق عضویت ماهانه یا حق وروددریافت می شد صرف هزینه کفن و دفن اعضای فوت شده می شد.
2-خطر به معنای قدر ،مرتبه ، شرف ،بزرگی و ... می باشد واژه خطر معنا و مصداق گسترده تر و عام تری داردو به همین جهت قانون گذار در بیشتر مواردکلمه خطر را به کار برده است.خطری می تواند موضوع بیمه قرار گیرد که
الف)واقعی و حقیقی بوده و امکان تحقق داشته باشد
ب)خلاف قانون و نظم عمومی و اخلاق نیک جامعه نباشد
3-اصطلاح خسارت در قانون بیمه ایران در موارد مختلف (ماده 1 ، 10، 14 ،15، 20 ، 21 ، 22 ، 28 ،29 ،30 است)که گاهی مراد از ان در مفهوم بیمه ای و گاه به معنی ضررو زیان و یا به معنی غرامت است ،به کار میرود . بعضی خسارت را عبارت است از پیش آمدی که موجب مسولیت بیمه گذار در مقابل اشخاص ثالث است میدانند
4-قبل از وقوع حادثه
اگر خود داری از اضحار مطالب از روی عمد نباشد عقد بیمه باطل نمیشود اگر قبل از وقوع حادثه باشد بیمه گر حق دارد یا اضافه حق بیمه را بگیر یاقرارداد بیمه را فسخ کند
بعداز وقوع حادثه
خسارت به نسبت وجه بیمه پرداختی و وجهی که باید در صورت اضحار خطر به طور کامل پرداخت شده باشد تقلیل خواهد یافت.

نام :سمیه اسحاقی جمعه 28 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 12:40 ب.ظ

سوال 1 : فعالیت بیمه ای ایران از سال 1289 با فعالیت دو موسسه به نام نادژدا و قفقاز مرکوری شروع شد ولی پیش از ان نخستین بار در سال 1308 ه.ق فردی از روس به نام لازار پولیلاکف تاسیس بیمه ایران به عنوان امتیازات حمل و نقل و تاسیس اداره بیمه در مملکت ایران به دولت وقف داد . بعد کشورهای مانند روس و انگلیس تقریبا 13 دفتر بیمه در ایران تاسیس کردند . تا ان که در سال 1310 فردی ایرانی به نام دکتر الکساندر اقایان که سابقه کار بیمه هم داشته این پیشنهاد را به شادروان علی اکبر داور وزیر دارایی وقف داده شد و این پیشنهاد پذیرفته شد و در نتیجه در قانون بودجه سال 1314 تبصره ای گنجانده شد و دولت مبلغ دو ملیون تومان سرمایه برای تشکیل شرکت سهامی بیمه ایران در نظر گرفته شد و بعد در سال 1316 در ایران قانون به نام قانون بیمه در 36 ماره تهیه و تصویت نامه ای در خصوص شرایط کاری و فعالیت شرکت های بیمه صادر شد.

سوال 2 : واژه خطر در زبان پارسی معناهای گوناگونی دارد . خطر به معنای قدر. مرتبه .شرف .بزرگی. اهمیت. ضرر زیان .افت . اسیب . بلاوهلاکت . تلف هراس خوف است.
طبق تعریف خطر به این نتیجه میرسیم که خطر در بیمه مفهوم و معنی خاصی دارد و هر واقعه و پیشامدی قابل بیمه شدن نیست بنابراین برای ان که پیشامدبتواناز لحاظ فنی بیمه خطر محسوب شود شرایطی لازم است که به انها اشاره می کنیم.
1) شرایط قانونی خطر : خطر می تواند موضوع بیمه قرار گیرد که الف) واقعی حقیقی بوده و امکان تحقق و حدوث داشته باشد . ب) خلاف قانون و نظم عمومی و اخلاق نیک جامعه نباشد . بنابراین پیشامد ها و وقیع خیال و موهم یا امور نادر یا غیر ممکن و همچنین کلیه جریمه ها و محکومیت های جزایی و اموری از قبیل عملیات قاچاق تاخیر در پرداخت مالیات یا نپرداختن مالیات و خسارت های ناشی از عمد و خدعه و تزویر قابل بیمه شدن نیستند . 2) شرایط فنی خطر : حساب احتمالها و امار نقش بسیار اساسی در فن بیمه ایفا می کند به کمک امار و حساب احتمالها شرکتهای بیمه قادرند تواتر با درجه احتمال وقوع خطر و میزان متوسط جبران خسارت ها را محاسبه و تعرفه حق بیمه مربوط را تهیه کند.

زینب محمدی جمعه 28 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 12:43 ب.ظ

باسلام.1)بیمه در حدود 5هزار سال پیش بوجود آمد در این دوره اگر کسی دچار آسیب میشد باید به او تاوان یا بیمه پرداخت شود که به بیمه،تاوان وبه بیمه شدگان دریغمندان گفته میشد. سابقه تاسیس بیمه در کشور بطور غیر رسمی بیش از یک قرن است و نخستین بار در سال 1289خورشیدی دو شرکت بیمه خارجی به تاسیس نمایندگی در ایران اقدام کردند

زینب محمدی جمعه 28 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 12:52 ب.ظ

2)واژه خسارت، به معنی ضرر و زیان، ضرر مکرر، زیان کردن و زیانمندی وزیآن کاری است. ودر اصطلاح حقوقی عبارت است از مالی یا وجهی است که شخص مسبب یا عامل ضرر باید به متضرر بدهد،خواه ضرر ناشی از عدم انجام قرار داد باشد یا عملی غیر از قرار داد
خسارت در بیمه مسؤولیت،عبارت است پیشامدی که موجب مسئولیت بیمه گذار در مقابل اشخاص ثالث است میداند

نام سمیه اسحاقی جمعه 28 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 03:44 ب.ظ

سوال 3 : واژه خسارت به معنی ضرر زیان . ضرر کردن زیان کردن . زیانمدی و زیانکاری است و اصطلاح حقوقی یعنی مالی یا وجهی است که شخص مسیب یا عامل ضرر باید به متضرر بدهد خواه ضرر ناشی از عدم انجام قرار داد باشد یا عملی غیر از قرار داد. اما در اصطلاح خسارت در جارجوب قاموس فن بیمه مفهوم ویژه ای دارد که تا حدی از قانون بیمه ایران متفاوت است که از جمله در ماده 1و10و14و15و20و21و22و28و29و30 واژه خسارت را گاهی ضرر وزیان و گاهی غرامت به کار برده اند.

سوال 4 :
1) قبل از وقوعحادثه: طبق ماده 13 باید بیمه گر حق دارد اضافه حق بیمه را از بیمه گذار در صورت رضایت از او دریافت داشته باشد. یا قرار داد را ایقاء کند یا قرار داد بیمه را فسخ کند.
2 ) بعد از وقوع حادثه : خسارت به نسبت وجه بیمه پرداختی و وجهی که بایستی در صورت اظهار خطر به طور کامل و واقع پرداختی شده باشد تقلیل خواهد یافت

محمد امین بیدکی جمعه 28 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 08:31 ب.ظ http://www.pasargad3555.com

سوال سوم
(قبل از وقوع حادثه)
آنچه به نظر میرسد بیمه گر با بررسی ریسک مابه التفاوت حق بیمه 8.600.000 ریال را محاسبه نموده و به بیمه گذار اطلاع داده است
حال دو وضعیت بوجود می آید:
1- بیمه گذار حق بیمه اضافی را پرداخت مینماید،
بر طبق ماده 13 قانون بیمه قرارداد ابقا شده و اعتبار داردو در صورت بروز حادثه موضوع بیمه و اعلام به بیمه گر، خسارت طبق تعهدات موجود در بیمه نامه بصورت کامل پرداخت میشود.

2-بیمه گذار تمایلی به پرداخت حق بیمه اضافی ندارد،
طبق ماده 13 ،حق فسخ قرارداد برای بیمه گر بوجود می آید که بیمه گر باید طی اظهار نامه و یا پست نامه بصورت دو قبضه(بدین دلیل دوقبضه که یک رسید آن با امضا و تاریخ تحویل به بیمه گر عودت شود) فسخ بیمه نامه را به اطلاع بیمه گذار میرساند.
از تاریخ فسخ مابقی حق بیمه باید به بیمه گذار مرجوع شود.
نکته مهم اینکه فسخ قرارداد ده روز پس از ابلاغ اظهار نامه به بیمه گذار است نه به محض ارسال اظهار نامه.

(بعدازوقوع حادثه)
پس از اعلام حادثه و اثبات رابطه کارگرو کارفرمایی و بررسی درصد قصور کارفرما در بروز حادثه در زمان پرداخت بر طبق ماده13 خسارت باید به نسبت حق بیمه یعنی 257/343 پرداخت شود نه به نسبت تعداد کارکنان که 15/23 میباشد.
دیه یکی از زیاندیدگان 640.000.000 ریال و دیگری 675.000.000 ریال از محل بیمه نامه قابل پرداخت خواهد بود.
مابه التفاوت دیه زیاندیدگان یعنی مبالغ 214.000.000 ریال و 225.000.000 ریال باید توسط کارفرما پرداخت شود.

مریم کشت اور جمعه 28 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 10:24 ب.ظ

سوال 1.درسال 1310خورشیدی فعالیت جدی ایران در زمینه بیمه اغاز شد.دراین سال قانون ونظامنامه ثبت شرکت ها درایران به تصویب رسید.در 16شهریور 1314شرکت سهامی بیمه ایرانبا سرمایه 20میلیون ریال تاسیس نمود .دو سال پس از ان قانون بیمه تدوین شد .نخستین شرکت بیمه خصوصی ایران به نام بیمه شرق در سال 1329 خورشیدی تاسیس شد .پس از ان تا سال 1343به تدریج هفت شرکت بیمه خصوصی به نامهای اریا ملی پارس آسیا تاسیس شد.به دلیل نیاز به ضرورت اعمال نظارت بیشتر بر این صنعت وتدوین اصول وظوابط درسال 1350بیمه مرکزی ایران بوجود امد.

مریم کشت آور جمعه 28 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 10:46 ب.ظ

سوال 2.تعریف خطر کلمه خطر را که معادل ریسک است به زیان احتمالی ترجمه کردندومنظور زیانی است که وقوع آن در آینده احتمال داده شود.در واقع شامل پیشامد احتمالی که ممکن است موجب زیان انسان شود.
سوال 3.واژه ی خسارت به معنی ضرر کردن وزیان کردن زیانمندی وزیانکاری است ودر اصطلاح حقوقی عبارت از مالی یا وجهی است که شخص مسبب یا عاملضرر باید به متضرر بدهد.قانون بیمه ایران درموارد مختلف خود (مواد 1و10و14و15و20و21و22و28و29و30)همه جا واژه خسارت را که گاهی خسارت در مفهوم بیمه ای وگاه به معنی ضرر و زیان و یا به معنی غرامت است بکار میبرد.

مریم کشت آور جمعه 28 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 11:28 ب.ظ

سوال 4 .الف.بیمه گر با حساب مابه التفاوت حق بیمه اولیه با بعدی ومحاسبه زمان باقی مانده بیمه نامه حق بیمه ای را دریافت وبرای ان الحاقیه اضافی صادر میکند.

34300000 -25700000=8600000
127-365=238
5600000
ب.586951وبیمه گر ماده 10 اعمال میکند

hajar saebi 9212052057 شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 11:23 ق.ظ

تاریخچه مختصری از پیدایش بیمه در ایران مطرح نمایید.
بیمه به مفهوم امروزی آن در ایران سابقه چندانی ندارد. در حدود سال “۱۲۸۰” هجری شمسی در دو مؤسسه روسی بنام “نادژدا” و “کافکازکوری” در ایران شروع به کار کردند که پس از انقلاب بلشویکی تعطیل شدند. بعد از آن شرکت بیمه انگلیسی “آلیانس” نمایندگی خود را در ایران تأسیس کرد و شرکتهای دیگر انگلیسی و آلمانی و سوئیسی در ایران شروع به فعالیت نمودند. بعدها شرکت بیمه دولتی شوروی بنام “اینگستراخ” نیز در ایران شعبهای تأسیس کرد و تعداد این شرکتها بتدریج افزایش یافت.
واژه خطر و ویژگیهای آن را بمنظور پذیرش در بیمه گری بنویسید.
فرهنگ فارسی معین
(خَ طَ) [ ع . ] (اِ.) 1 - آنچه مایه هلاکت باشد. 2 - بیم تلف شدن . 3 - ارزش ، شرف . ج . اخطار.
خصوصیات خطر یا ریسک:
1-پراکندگی: خطراتی قابل بیمه شدن هستند که در اقصی نقاط جغرافیایی پراکنده باشند تمرکز خطر در یک نقطه از نظر بیمه گر مطلوب نمی باشد بیمه گر سعی میکند خطراتی را انتخاب نماید که قابل کنترل در پهنه جغرافیایی باشند تا در صورت وقوع حادثه، بیمه گر توان جبران آن را داشته باشند.
2-مشابه و یکنواخت بودن خطرهای بیمه شده: خطرهای بیمه شده باید مشابه و یکسان باشند تا قابل اندازه گیری و دسته بندی و طبقه بندی باشد . بیمه گر با شناسایی خطرات یکسان امکان طبقه بندی و پیش بینی حق بیمه اینده را پیدا می کند.
3-تفاوت خطرها: ویژگی خطرهای بیمه شده آن است که تحقق آنها باید محتمل باشد اتفاقی بودن باید در ذات ریسک بیمه شده باشد که با تواتر و شدت و کم و زیاد در گذشته اتفاق افتاده باشد و احتمال وقوع آن در آینده نیز وجود دارد . حوادث نادر قابلیت اندازه گیری ندارد و بیمه گر بدون در اختیار داشتن تجربه خسارتی گذشته حق بیمه آینده را نمی تواند پیش بینی کند . تواتر و شدت ودر ریسک های مختلف متفاوت است . در بعضی از رشته ها مثل اتومبیل تواتر حادثه زیاد است ولی شدت آن کم است لیکن در بعضی از رشته ها تواتر حادثه کم ولی شدت آن زیاد است مثل سقوط هواپیما.
واژه خسارت در قانون بیمه را از نظر معانی مختلف بررسی کنید
:خسارت loss
خسارت، زیان مادی است که به علت وقوع حادثه ممکن است به مورد بیمه/بیمه شده وارد شود و به خاطر جبران این زیان است که بیمه‌گذار مال یا جان خود یا دیگران را بیمه می‌نماید
واژه :خسارت بازیافتی
تعریف :عبارت است از وجوه، اموال و حقوق مالی که در نتیجه اقدامات بیمه گران پس از پرداخت خسارت بیمه گذار به منظور اعمال حق قانونی یا قراردادی خود، به دست می آید
واژه :خسارت بدنی معادل :Bodily injury
تعریف :عبارت است از صدمات بدنی یا جرح حاصل از حوادث رانندگی و همچنین نقص عضو، ازکارافتادگی دائم و مطلق یا نسبی یا فوت ناشی از حوادث مشمول بیمه برای اشخاص ثالث
واژه :خسارت مالی معادل :Material damage
تعریف :عبارت است از زیان های مستقیمی که در اثر حوادث مشمول بیمه به اموال و اشیای تحت مالکیت یا تصرف قانونی اشخاص ثالث وارد می شود

نصرت رفیعی شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 02:43 ب.ظ

سوال 1 )
فعالیت جدی ایران در زمینه بیمه از سال1310 اغاز شدکه دراین سال قانون و نظامنامه ثبت شرکت ها درایران به تصویب رسید. در شانزدهم شهریور ماه 1314 سهامی بیمه ایران شرکتی با سرمایه 20میلیون ریال تاسیس نمود و دو سال پس از آن قانون بیمه تدوین شد . نخستین شرکت بیمه خصوصی ایران به نام بیمه شرق در سال 1329 تاسیس شد . پس از ان تا سال 1343به تدریج هفت شرکت بیمه خصوصی به نامهای آریا ؛ ملی ؛ پارس ؛ آسیا تاسیس شد . به دلیل نیاز به ضرورت اعمال نظارت بیشتر بر این صنعت و تدوین اصول و ضوابط درسال 1350بیمه مرکزی ایران تاسیس شد .
سوال 2 )
خطر :خطر معادل ریسک است و به زیان احتمالی ترجمه شده است و منظور زیانی است که وقوع آن در آینده احتمال داده شود و شامل پیشامد احتمالی می شود که ممکن است موجب زیان انسان شود.
سوال 3 )
خسارت به معنی ضرر و زیان کردن ؛ زیانمندی و زیانکاری است و در اصطلاح حقوقی عبارت است از مالی یا وجهی است که شخص مسبب یا عامل ضرر باید به متضرر بدهد .قانون بیمه ایران درموارد مختلف خود (مواد 1 ؛ 10 ؛ 14 ؛ 15 ؛ 20 ؛ 21 ؛ 22 ؛‌28 ؛ 29 ؛30) همه جا واژه خسارت را به کار می برد که گاهی خسارت در مفهوم بیمه ای وگاه به معنی ضرر و زیان و یا به معنی غرامت است .
سوال 4 )
الف) بیمه گر با حساب مابه التفاوت حق بیمه اولیه با بعدی ومحاسبه زمان باقی مانده بیمه نامه حق بیمه ای را دریافت وبرای ان الحاقیه اضافی صادر میکند.

34300000 -25700000=8600000
127-365=238
5600000
ب ) 586951وبیمه گر ماده 10 اعمال میکند

فریبا عابدینی شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 06:34 ب.ظ

1.پیدایش بیمه که در ایران در سده بیستم رشد ورواج پیدا کرده است وفعالیت بیمه ای در ایران از سال 1289 با فعالیت در موسسه روسی به نام های نادژدا و قفقاز مرکوری شروع شد نخستین باردر سال 1308پیشنهاد تاسیس بیمه در ایران به عنوان (امتیازنامه حمل ونقل وتاسیس اداره بیمه در مملکت ایران طی قرار دادی به دولت وقت ایران) لازارپولیاکوف داد.در سال 1310 فرد ایرانی بنام دکتر الکساندر که سابقه کار در شرکت بیمه روسی داشت بفکر تشکیل یک شرکت بیمه ایرانی افتاد. این پیشنهاد را شادروان علی اکبر داور در میان نهادودر نتیجه از سال1314 یک شرکت بیمه ایرانی در مقابل 13 شرکت بیمه خارجی قد برافراشت
2.خطر به معنای قدر شرف بزرگی اهمیت ضرر زیان وغیره... میباشد.خطر عبارت است از اتفاق یا پیشامد احتمالی که زمان وقوع ان نا معلوم است وتحقق ان بستگی به میل واراده دو طرف قرار داد بیمه (به ویژه بیمه گذار یا بیمه شده)داشته باشد و از این تعریف چنین استنباظ میشود که الف:خر امریست اتفاقی و احتمالی
ب:وقوع خطر نباید به میل و اراده ی طرفهای قرارداد بیمه بستگی داشته باشد
3:قانون بیمه ایران در موارد مختلف واژه خسارت که منظور از ان خسارت در مفهوم بیمه ای به معنی ضرر وزیان یا غرامت است بکار میبرد. بعضی خسارت را عبارت از پیشامدی که موجب مسولیت بیمه گذار در مقابل اشخاص ثالث است میداند.
4-قبل از وقوع حادثه
اگر خود داری از اضحار مطالب از روی عمد نباشد عقد بیمه باطل نمیشود اگر قبل از وقوع حادثه باشد بیمه گر حق دارد یا اضافه حق بیمه را بگیر یاقرارداد بیمه را فسخ کند
بعداز وقوع حادثه
خسارت به نسبت وجه بیمه پرداختی و وجهی که باید در صورت اضحار خطر به طور کامل پرداخت شده باشد تقلیل خواهد یافت

زهرا دهقانی شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 08:02 ب.ظ

1. در رم باستان نیز انجمن ها وگروه هایی وجود داشت که با تشکیل صندوق های پشتیبانی به هنگام نیاز به اعضای خود یاری می رسانند وجوه گرد آوری شده در این صندوق ها که به صورت حق عضویت ماهانه یا حق ورود دریافت می شد, صرف هزینه ها کفن ودفن اعضای فوت شده می شد.
2. خطر به معنای قدر,مرتبه ,بزرگی,اهمیت,ضرر,زیان و...است. واژه خطر معنا و مصداق گسترده تری دارد خطر امری است احتمالی و اتفاقی بنابراین آنچه وقوعش مسلم باشد در اصطلاح فن بیمه خطر به شمار نمی رود.
الف)وقوع خطر نباید به میل و اراده ی طرف های قرارداد بیمه بستگی داشته باشد.
ب)خلاف قانون ونظم عمومی واخلاق نیک جامعه نباشد.

3. خسارت عبارت است از پیشامد یا امری که تحقق آن مطابق قرارداد بیمه موجب ایفای تعهد بیمه گر در جبران غرامت یا پرداخت سرمایه بیمه می شود.قانون بیمه ایران در موارد مختلف خود (مواد1,10,14,15,20,21,22,28,29,30)همه جا واژه خسارت را گاهی مراد از آن خسارت در مفهوم بیمه ای و گاه به معنای ضررو زیان ویا به معنای غرامت است به کار می برد.
4.قبل از وقوع حادثه:طبق ماده 13 بیمه گر می تواند اضافه حق بیمه را از بیمه گذار در صورت رضایت از او دریافت کند یا قرار داد را ابقا کند ویا قرار داد بیمه را فسخ نماید.
بعد از وقوع حادثه: خسارت به نسبت وجه بیمه پرداختی و وجهی که باید در صورت اظهار خطر به طور کامل پرداخت شده باشد تقلیل خواهد یافت.

سمیه شریفیان رنانی شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 10:04 ب.ظ

سوال1:پیدایش بیمه درایران درسده بیستم رشدورواج پیداکرده است.فعالیت بیمه ای درایران ازسال1289بافعالیت دو موسسه روسی به نام های نادزداوقفقازمرکوری شروع شد.نخستینن بار درسال 1308پیشنهاد تاسیس بیمه درایران درزیر عنوان امتیاز نامه ی حمل ونقل وتاسیس اداره ی بیمه در ایران به دولت وقت ایران داد.درسال1310فردی ایرانی به نام دکتر الکساندراقایان که سابقه ی کار درشرکت بیمه روسی داشت به فکر تشکیل بیمه ی ایرانی افتاد.درنتیجه درسال1314یک شرکت بیمه ی ایرانی در مقابل13شرکت بیمه ی خارجی قد برافراشت ودو سال بعد قانون بیمه با36 ماده تهیه وتصویب شد. سوال 2:خطر به معنای قدر-مرتبه-شرف-ضرر-زیان می باشد. خطر عبارت است از اتفاق یا پیشایداحتمالی که زمان وقوع آن نامعلوماست وتحقق آن بستگی به میل واراده در اطراف قرار دادبیمه به ویزه بیمه گذار یا بیمه شده نداشته باشدواز این تعریف چنین استنباط می شود که الف}خطر امری است اتفاقی واحتمالی ب}وقوع خطر نباید به میل واراده طرف های قرارداد بیمه بستگی دارد. سوال 3: قانون بیمه ایران در موارد مختلف وازه خسارت به معنای ضرر وزیان یا غرامت است. بعضی خسارت را پیشامدی که موجب مسئولیت بیمه گذار در مقابل اشخاص ثالث میدانند. سوال 4:الف- قبل از وقوع حادثه بیمه گر مابه التفاوت حق بیمه که 8/600/000 ریال را محاسبه و به بیمه گذار اطلاع داده میشود. ب:بعد از وقوع حادثه خسارت با اعمال قائده نسبی پرداخت میشود. 34/300/000÷25/700/000=0/74 854/000/0000+900/000/000
=1/754/000/000*0/74=1/297/000/000 ریال که به عهده بیمه گر است وما بقی که 457/000/000 ریال است به عهده بیمه گذار میباشد.

زهراقاسمی شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 10:12 ب.ظ

سوال۱-فعالیت های بیمه ای درسال۱۲۸۹بافعالیت۲مؤسسه روسی به نام های نادژداوقفقازموکوزی شروع شد پیش از ان نخستین بار در سال ۱۳۸۰(ه.ق)فردی از شهروندان روسی به نام لازارپولیاکف پیشنهاد تاسیس ایران با دولت بیمه ایران داد. سوال ۲-واژه های خطر معانی مختلفی دارد.خطر با معنای قدر، مرتبه،بزرگی،شرف،اهمیت،ضرر،زیان،افت،هراس و....... الف- خطر امری است اتفاقی و احتمالی. ب-وقوع خطر نباید به میل و اراده طرف های قرار داد بیمه بستگی داشته باشد. سوال۳-به معنی ضرر زیان در اصطلاح حقوقی: عبارت از مالی یا وجهی است که شخص مسبب یا عامل ضرر باید به متضرر بدهد

ارزو زارعی شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 10:15 ب.ظ

س:1فعالیت بیمه درایران ازسال 1289بافعالیت دو موسسه روسی بنام ناژاداوقفقاز مرکوی شروع شد ولی قبل ان درسال 1308فردی ازشهروندان روس تاسسیس بیمه درایزان رازیر عنوان امتیاز نامه حمل ونقل وتاسیس اداره ب
یمه درمملکت ایران به دولت قوت ایران داد
س 2:خطر ازکلمه ریسک گرفته میشود ومانند حادثه یک پیشامد ناگهانی است

فروزان حیدری مقصود بیگی شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 11:07 ب.ظ

سوال1:پیدایش بیمه درایران درسده بیستم رشدورواج پیداکرده است.فعالیت بیمه ای درایران ازسال1289بافعالیت دو موسسه روسی به نام های نادزداوقفقازمرکوری شروع شد.نخستینن بار درسال 1308پیشنهاد تاسیس بیمه درایران درزیر عنوان امتیاز نامه ی حمل ونقل وتاسیس اداره ی بیمه در ایران به دولت وقت ایران داد.درسال1310فردی ایرانی به نام دکتر الکساندراقایان که سابقه ی کار درشرکت بیمه روسی داشت به فکر تشکیل بیمه ی ایرانی افتاد.درنتیجه درسال1314یک شرکت بیمه ی ایرانی در مقابل13شرکت بیمه ی خارجی قد برافراشت ودو سال بعد قانون بیمه با36 ماده تهیه وتصویب شد. سوال 2:خطر به معنای قدر-مرتبه-شرف-ضرر-زیان می باشد. خطر عبارت است از اتفاق یا پیشایداحتمالی که زمان وقوع آن نامعلوماست وتحقق آن بستگی به میل واراده در اطراف قرار دادبیمه به ویزه بیمه گذار یا بیمه شده نداشته باشدواز این تعریف چنین استنباط می شود که الف}خطر امری است اتفاقی واحتمالی ب}وقوع خطر نباید به میل واراده طرف های قرارداد بیمه بستگی دارد. سوال 3: قانون بیمه ایران در موارد مختلف وازه خسارت به معنای ضرر وزیان یا غرامت است. بعضی خسارت را پیشامدی که موجب مسئولیت بیمه گذار در مقابل اشخاص ثالث میدانند. سوال 4:الف- قبل از وقوع حادثه بیمه گر مابه التفاوت حق بیمه که 8/600/000 ریال را محاسبه و به بیمه گذار اطلاع داده میشود. ب:بعد از وقوع حادثه خسارت با اعمال قائده نسبی پرداخت میشود. 34/300/000÷25/700/000=0/74 854/000/0000+900/000/000
=1/754/000/000*0/74=1/297/000/000 ریال که به عهده بیمه گر است وما بقی که 457/000/000 ریال است به عهده بیمه گذار میباشد.

محمود فاضل یکشنبه 30 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 01:55 ق.ظ

باسلام و احترام

جواب سوال 1)

سابقه فعالیت بیمه در ایران بیش یک قرن می باشد نخستین بار در سال 1289خورشیدی دو شرکت بیمه خارجی در ایران اقدام کردند در سال 1310طبق ماده 8 شرکتهای بیمه خارجی و داخلی را تابع نظام نامه کرد.

در سال 1314 بیمه ایران تاسیس شد و در سال 1316تاسیس قانون بیمه در کشور بود که این خود موجب تحولات عظیمی در بازار بیمه کشور شد و در این زمان حدود 10شرکت و نمایندگی خارجی اقدام به تاسیس در ایران شدندو در سال 1329 اولین شرکت بیمه خصوصی به نام شرق در ایران تاسیس گردید و در سال 1350بیمه مرکزی ایران تاسیس گردید و 77 ماده را تصویب نمودو در حال حاظر یک بیمه دولتی 19 بیمه خصوصی و8 بیمه مناطق آزاد داریم که در جمع 28 شرکت بیمه ای داریم

جواب سوال2)

خطر معادل ریسک است و احتمال وقوع آن در آینده است و در کل خطر امری است اتفاقی و احتمالی
-شرایط قانونی خطر: خطر می تواند موضوع بیمه قرار گیرد یعنی واقعی و حقیقی بوده و امکان تحقیق داشته باشد
شرایط فنی خطر،تجانس (همگونی)،تواتر خطر، پرشماری خطر،پراکندگی خطر

جواب سوال3

واژه خسارت به معنی ضرر ، زیان،ضرر کردن،زیان کردن،زیان مندی و زیان کاری است و در اصلاح حقوقی عبارت از مالی یا وجهی است که شخص مسبب یا عامل ضرر باید به متضرر بدهد خواه ضرر ناشی از عدم انجام قرار داد باشد یا عملی غیر از قرار داد

و در قانون بیمه ایران در مواد 1،10،14،15،20،21،22،28،29،30 واژه خسارت به مفهوم بیمه ای آمده که به معنی ضرر و زیان یا به معنی غرامت است

فاطمه جدیدالاسلام یکشنبه 30 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 12:29 ب.ظ

جواب سوال 1 -فعالیت بیمه در ایران سال 1289 شروع شد و تا سال 1314 خورشیدی در حدود 13 شرکت خارجی در بازار بیمه کشور فعالیت خود را شروع کردند. ایده تشکیل شرکت بیمه ایرانی در سال 1310 توسط فردی ایرانی به نام دکتر الکساندر آقایان که سابقه فعالیت در شرکت بیمه روسی نادژدا را داشت و در 15 آبان سال 1314 شرکت سهامی بیمه ایران با سرمایه ی دو میلیون تومان به عنوان اولین شرکت ایرانی بیمه تاسیس شد. نخستین قانون بیمه در ایران در سال 1316 یعنی دو سال پس از تاسیس اولین شرکت بیمه به تصویب مجلس شورای ملی رسید. این قانون در 36 ماده تهیه شده است. پس از جنگ جهانی دوم بسیاری از شرکتهای بیمه خارجی و شعب ونمایندگی های خود در ایرانتعطیل کردند چرا که براساس یک مصوبه قانونی برای ادامه ی فعالیت می بایست ودیعه نقدی خود را تا پانصد هزار دلار افزایش می دادند.واز سال 1329 به تدریج زمینه برای تاسیس شرکت های بیمه خصوصی ایرانی نیز فراهم شد.ودر سال 1350 بیمه مرکزی به عنوان مقام ناظر دولتی در صنعت بیمه در کشور تاسیس شد وبه موجب قانون تاسیس بیمه مرکزی وظیفه تنظیم و هدایت بازار بیمه کشور را بر عهده داشت .تا قبل از انقلاب اسلامی ایران در سال 1357یک شرکت دولتی دوازده شرکت خصوصی و دو موسسه خارجی در کشور فعالیت میکردند.
جواب سوال 2
بیمه از سه بخش خطر وحق بیمه وخسارت
خطر به امری گفته میشود که در صورت وقوع آن بیمه گر موظف به انجام تهدخود میگردد مثل آتش سوزی وسیل وسرقت وسقوط هواپیما و تصادفات اتومبیل و نظایر آن و ویژگیهای خطر 1-محتمل الوقوع بودن و2-خارج از ارادهی بیمه گذار اتفاق بیفتد.3-از نظر حرفه بیمه گری خطرات باید پراکندگی داشته و متجانس
باشند.

جواب سوال 3-
خسارت زیان مادی است که به علت وقوع حادثه ممکن استبه مورد بیمه بیمه شده وارد شودوبه خاطر جبران این زیان است که بیمه گذار مال یا جان خود یا دیگران رابیمه مینماید.

جواب سوال 4
قسمت الف-
قبل از وقوع حادثه
آنچه به نظر میرسد بیمه گر با بررسی ریسک ها حق بیمه را باید 8/600/000 محاسبه نماید .طبق قانونبیمه 13 باید بیمه گر حق بیمه ی اضافی دریافت نماید .2بیمه گذار تمایلی به پرداخت حق بیمه اضافی ندارد .
قسمت ب
بعد از وقوع حادثه
پس از اعلام حادثه و اثبات رابطه کارگر و کارفرما و بررسی و قصور کارفرما در بروز حادثه در زمان پرداخت بر طق ماده 13 خسارت باید به نسبت حق بیمه پرداخت شود .
یعنی 586951 پرداخت کند.و

ملیحه عطایی جمعه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 12:55 ب.ظ

تاریخچه بیمه:
سابقه فعالیت بیمه در کشور به صورت غیر رسمی بیش از یک قرن است .نخستین بار در سال ۱۲۸۹ خورشیدی دو شرکت بیمه خارجی به تاسیس نمایندگی در ایران اقدام کردند .اولین قانونی که در ایران درخصوص شرکت های بیمه به تصویب رسید قانون مربوط به ثبت شرکت ها مصوب دوم آذر ۱۳۱۰ است که در ماده ۸ آن شرکت های بیمه اعم از ایرانی و خارجی را تابع نظام نامه ای دانست که از طرف وزارت عدلیه تنظیم می شود .
تاسیس شرکت سهامی بیمه ایران در ۱۵ آبان ۱۳۱۴ وتصویب قانون بیمه در هفتم اردیبهشت ۱۳۱۶ را باید نقطه آغاز تحولات بازار بیمه کشور دانست . با تصویب این قانون حدود ۱۰ شرکت بیمه خارجی شعب و نمایندگی های خود در ایران را ثبت کردند . درسال ۱۳۲۹ نخستین شرکت بیمه خصوصی ایرانی به نام "بیمه شرق " تاسیس شد و پس از آن در دهه های بعد تعداد دیگری از شرکت های بیمه خصوصی ایرانی و یا با سرمایه گذاری مشترک ایرانی و خارجی در ایران آغاز به فعالیت کردند.
نظارت و بیمه گری توامان شرکت سهامی بیمه ایران در بازار بیمه موجب شد که سیاست گذاران به دنبال تفکیک تصدی از سیاست گذاری و نظارت در بازار بیمه باشند و با تاسیس بیمه مرکزی تحولات صنعت بیمه شتاب بیشتری گرفت .
قانون تأسیس بیمه مرکزى ایران و بیمه‌گرى در ۳۰ خرداد ۱۳۵۰ در ۷۷ ماده به تصویب رسید و نحوه فعالیت و عملیات بیمه را در مورد شرکت‌هاى داخلى و خارجى ترسیم نمود .

سوال دوم:
موضوع تمام عملیات بیمه را خطر تشکیل می‌دهد و آن عبارت از اتفاقی محتمل و قریب‌الوقوع.
از ویژگیهای خطر می‌توان به احتمالی بودن ـ نامعین بودن زمان اتفاق افتادن و ایجاد خسارت درصورت بروز را نام برد.
در بیمه مسئولیت مدنی، مسئولیت مدنی ناشی از حوادث، موضوع بیمه است که می‌تواند در اثر عمل یا رفتار شخص یا اشخاص وابسته و یا ناشی از اشیاء و اموال تحت مالکیت یا تصرف او ایجاد شود.
بنابراین بیمه‌گذار در ازاء پرداخت حق بیمه مسئولیت مدنی رفتار خود، اشخاص وابسته یا اشیاء و اموال خود را که ممکنست موجب خسارت دیگران شود بیمه کرده و پرداخت خسارت احتمالی را به بیمه‌گر منتقل می‌کند.

سوال آخر:
بیمه گر با بررسی ریسک مابه التفاوت حق بیمه 8.600.000 ریال را محاسبه نموده و به بیمه گذار اطلاع داده است
حال دو وضعیت بوجود می آید:
1- بیمه گذار حق بیمه اضافی را پرداخت مینماید،
بر طبق ماده 13 قانون بیمه قرارداد ابقا شده و اعتبار داردو در صورت بروز حادثه موضوع بیمه و اعلام به بیمه گر، خسارت طبق تعهدات موجود در بیمه نامه بصورت کامل پرداخت میشود.

2-بیمه گذار تمایلی به پرداخت حق بیمه اضافی ندارد،
طبق ماده 13 ،حق فسخ قرارداد برای بیمه گر بوجود می آید که بیمه گر باید طی اظهار نامه و یا پست نامه بصورت دو قبضه(بدین دلیل دوقبضه که یک رسید آن با امضا و تاریخ تحویل به بیمه گر عودت شود) فسخ بیمه نامه را به اطلاع بیمه گذار میرساند.
از تاریخ فسخ مابقی حق بیمه باید به بیمه گذار مرجوع شود.
نکته مهم اینکه فسخ قرارداد ده روز پس از ابلاغ اظهار نامه به بیمه گذار است نه به محض ارسال اظهار نامه.

(بعدازوقوع حادثه)
پس از اعلام حادثه و اثبات رابطه کارگرو کارفرمایی و بررسی درصد قصور کارفرما در بروز حادثه در زمان پرداخت بر طبق ماده13 خسارت باید به نسبت حق بیمه یعنی 257/343 پرداخت شود نه به نسبت تعداد کارکنان که 15/23 میباشد.
دیه یکی از زیاندیدگان 640.000.000 ریال و دیگری 675.000.000 ریال از محل بیمه نامه قابل پرداخت خواهد بود.

لیلا شفیعی برنجگانی جمعه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 11:18 ب.ظ

با سلام و تقدیم احترام
تاریخچه ی بیمه در ایران
فعالیت بیمه‌ای در ایران از سال ۱۲۸۹ شروع شد. در این سال دو موسسه روسی با نامهای نادژدا و قفقازمرکوری شروع به کار نمودند. پس از شروع به کار این دو موسسه، تا سال ۱۳۱۴ خورشیدی، در حدود ۱۳ شرکت خارجی در بازار بیمه کشور فعالیت خود را شروع نمودند که از آن جمله می‌توان به شرکت‌های آلیانس انگلیس،‌ یورکشایر انگلیس و اینگستراخ روسیه اشاره نمود.
لوگوی شرکت بیمه ایران، اولین شرکت ایرانی بیمه
ایده تشکیل یک شرکت بیمه ایرانی در سال ۱۳۱۰ توسط فردی ایرانی به نام دکتر الکساندر آقایان (که سابقه فعالیت در شرکت بیمه روسی نادژدا را داشت) به علی اکبر داور، وزیر مالیه وقت مطرح شد و در ۱۵ آبان سال ۱۳۱۴، شرکت سهامی بیمه ایران با سرمایه دو میلیون تومان به عنوان اولین شرکت ایرانی بیمه تاسیس شد. داور در این روز، پس از سخنرانی کوتاهی که در افتتاحیه این شرکت داشت، منزل مسکونی خود را تحت پوشش بیمه آتش‌سوزی درآورد و اولین بیمه‌نامه صادره ایرانی، در همین روز به نام وی ثبت شد.
شرکت بیمه ایران در بدو تاسیس با مشکلات متعددی روبرو بود که از آن جمله می‌توان به نداشتن قرارداد اتکایی برای بسیاری از رشته‌های بیمه اشاره نمود. به همین دلیل، این شرکت در بدو فعالیت خود تنها به فروش بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی و حمل و نقل می‌پرداخت. این شرکت توانست به‌تدریج سایر محصولات بیمه را نیز به سبد خود اضافه نماید. علاوه بر رشته‌های مختلف بیمه‌های بازرگانیُ این شرکت توانست انواع بیمه‌های اجتماعی از قبیل بیمه کارگران را نیز در ایران پایه‌گذاری نماید.
نخستین قانون بیمه در ایران، در سال ۱۳۱۶ (یعنی دو سال پس از تاسیس اولین شرکت بیمه) به تصویب مجلس شورای ملی رسید. این قانون در ۳۶ ماده تهیه شده است و در حال حاضر نیز معتبر است.
پس از جنگ جهانی دوم، بسیاری از شرکت‌های بیمه خارجی، شعب و نمایندگی‌های خود را در ایران تعطیل کردند؛ چراکه بر اساس یک مصوبه قانونی، برای ادامه فعالیت در ایران می‌بایست ودیعه نقدی خود را تا پانصد هزار دلار افزایش می‌داند. بنابراین به‌استثنای چند شرکت معدود، مابقی شرکت‌های خارجی تصمیم به ترک ایران گرفتند و به این ترتیب، از سال ۱۳۲۹، به‌تدریج، زمینه برای تاسیس شرکت‌های بیمه خصوصی ایرانی نیز فراهم شد.
لوگوی بیمه مرکزی ایران
با افزایش درآمدهای ارزی کشور در اواخر دهه ۱۳۴۰، بار دیگر تمایل شرکت‌های خارجی برای حضور در کشور افزایش پیدا کرد، در حالی که احتمال می‌رفت شرکت‌های نوپای داخلی آسیب‌پذیری زیادی داشته باشند. بنابراین، در سال ۱۳۵۰ بیمه مرکزی ایران به عنوان مقام ناظر دولتی در صنعت بیمه کشور، تاسیس شد و به موجب قانون تاسیس بیمه مرکزی، وظیفه تنظیم و هدایت بازار بیمه کشور را بر عهده گرفت.
تا قبل از انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷، یک شرکت دولتی، دوازده شرکت خصوصی و دو موسسه بیمه خارجی در کشور فعالیت می‌کردند. در ۴ تیر سال ۱۳۵۸، بنا به مصوبه شورای انقلاب، دوازده شرکت خصوصی مذکور، ملی اعلام شدند و اداره این شرکت‌ها به دولت واگذار شد. همچنین پروانه فعالیت دو شرکت خارجی نیز لغو شد. به موجب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که در آبان ۱۳۵۸ به تصویب رسید، صنعت بیمه در جوار شماری از صنایع بزرگ دیگر، به‌صورت مالکیت عمومی در اختیار دولت قرار گرفت.

لیلا شفیعی برنجگانی جمعه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 11:33 ب.ظ

خطر :
کلمهٔ خطر را که معادل ریسک است به زبان احتمالى ترجمه کرده‌اند و منظور زبانى است که وقوع آن در آینده محتمل باشد.
این تعبیر جنبهٔ احتمال را، که از لوازم خطر در اصطلاح فن بیمه است، در نظر دارد و موضوع زیان را که عمل یا عقد بیمه جهت مقابله با آن انجام مى‌شود دربر مى‌گیرد. ولى باید گفت که خطر در واقع شامل پیشامد احتمالى است که ممکن است موجب زیان انسان شود. بنابراین زبان احتمالى نتیجه و اثر پیشامد احتمالى یا اتفاق آتى است نه خود آن. ولى به هر حال به ‌قدرى این دو مفهوم پیشامد احتمالى موجب زیان و زیان احتمالى (ناشى از یک پیشامد) به یکدیگر بستگى دارند که به‌طور تقریب از حیث بیمه‌اى از یکدیگر جدائى‌ناپذیر هستند زیرا براى مقابله با زیان یا خسارت احتمالى است که عقد بیمه منعقد مى‌شود. با توجه به آنچه بیان شد مى‌توان گفت که از نظر فنى (آمار و حساب احتمالات) خطر عبارت است از احتمال رخ دادن پیشامد یا واقعه‌اى که احتمال وقوع دارد. از دیدگاه حقوقى مى‌توان گفت که خطر عبارت است از اتفاق یا پیشامد احتمالى که زمان وقوع آن نامعلوم است و تحقق آن بستگى به میل و ارادهٔ دو طرف قرارداد بیمه (به‌ویژه بیمه‌گذار یا بیمه‌شده) نداشته باشد. از این تعریف چنین استنباط مى‌شود که:
خطر امرى است اتفاقى و احتمالى. بنابراین آنچه وقوع آن مسلم باشد در اصطلاح فن بیمه خطر به‌شمار نمى‌رود و موضوع قرارداد بیمه واقع نمى‌شود.

لیلا شفیعی برنجگانی جمعه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 11:39 ب.ظ

واژهٔ خسارت به معنى ضرر، زیان، ضرر کردن و زیان کردن، زیانمندى و زیانکارى است و در اصطلاح حقوقى عبارت از مالى یا وجهى است که شخص مسبب یا عامل ضرر باید به متضرر بدهد خواه ضرر ناشى از عدم انجام قرارداد باشد یا عملى غیر از قرارداد (محمد جعفر جعفرى لنگرودى، ترمینولوژى حقوق، انتشارات کتابخانهٔ گنج دانش، ۱۳۴۶). اما اصطلاح خسارت در چارچوب و قاموس فن بیمه مفهوم ویژه‌اى دارد که با آنچه بیان شد تا حدى متفاوت است. قانون بیمهٔ ایران در موارد مختلف خود (مواد ۱، ۱۰، ۱۴، ۱۵، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۸، ۲۹ و ۳۰) همه جا واژهٔ خسارت را، که گاهى مراد از آن خسارت در مفهوم بیمه‌اى (Claim - Sinisstre) و گاه به معنى ضرر و زیان (damage - dommage) و یا به معنى غرامت (Indemnity - Indemnitee)، به‌کار مى‌برد ولى هیچ‌جا تعریفى از آن دست نمى‌دهد.

امنه نیازی (9222054018) شنبه 5 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 09:43 ب.ظ

فعالیت بیمه‌ای در ایران از سال ۱۲۸۹ شروع شد. در این سال دو موسسه روسی با نامهای نادژدا و قفقازمرکوری شروع به کار نمودند. پس از شروع به کار این دو موسسه، تا سال ۱۳۱۴ خورشیدی، در حدود ۱۳ شرکت خارجی در بازار بیمه کشور فعالیت خود را شروع نمودند
ایده تشکیل یک شرکت بیمه ایرانی در سال ۱۳۱۰ توسط فردی ایرانی به نام دکتر الکساندر آقایان (که سابقه فعالیت در شرکت بیمه روسی نادژدا را داشت) به علی اکبر داور، وزیر مالیه وقت مطرح شد و در ۱۵ آبان سال ۱۳۱۴، شرکت سهامی بیمه ایران با سرمایه دو میلیون تومان به عنوان اولین شرکت ایرانی بیمه تاسیس شد.
نخستین قانون بیمه در ایران، در سال ۱۳۱۶ (یعنی دو سال پس از تاسیس اولین شرکت بیمه) به تصویب مجلس شورای ملی رسید. این قانون در ۳۶ ماده تهیه شده است و در حال حاضر نیز معتبر است.
پس از جنگ جهانی دوم، بسیاری از شرکت‌های بیمه خارجی، شعب و نمایندگی‌های خود را در ایران تعطیل کردند و به این ترتیب، از سال ۱۳۲۹، به‌تدریج، زمینه برای تاسیس شرکت‌های بیمه خصوصی ایرانی نیز فراهم کرد
-----------------------------------------------------------------
خطری می تواند موضوع بیمه قرار بگیرد که:1 -واقعی و حقیقی بوده و امکان تحقق و حدوث داشته باشد
2- خلاف قانون و نظم عمومی و اخلاق نیک جامعه نباشد
3- خطرها با هم تجانس و همگونی و تواتر و پراکندگی داشته باشند
-----------------------------------------------------------------
خسارت عبارت است از پیشامد یا امری که تحقق ان مطابق قرداد بیمه موجب ایفای تعهد بیمه گر در جبران غرامت یا پرداخت سرمایه بیمه می شود
----------------------------------------------------------------
قبل از وقوع حادثه
مابه التفاوت حق بیمه 8.600.000 ریال را محاسبه نموده و به بیمه گذار اطلاع داده است
1- بیمه گذار حق بیمه اضافی را پرداخت مینماید،
بر طبق ماده 13 قانون بیمه قرارداد ابقا شده و اعتبار داردو در صورت بروز حادثه موضوع بیمه و اعلام به بیمه گر، خسارت طبق تعهدات موجود در بیمه نامه بصورت کامل پرداخت میشود.

2-بیمه گذار تمایلی به پرداخت حق بیمه اضافی ندارد،
طبق ماده 13 ،حق فسخ قرارداد برای بیمه گر بوجود می آید که بیمه گر باید طی اظهار نامه و یا پست نامه بصورت دو قبضه فسخ بیمه نامه را به اطلاع بیمه گذار میرساند.
از تاریخ فسخ مابقی حق بیمه باید به بیمه گذار مرجوع شود.فسخ قرارداد ده روز پس از ابلاغ اظهار نامه به بیمه گذار است نه به محض ارسال اظهار نامه.
(بعدازوقوع حادثه)
پس از اعلام حادثه و اثبات رابطه کارگرو کارفرمایی و بررسی درصد قصور کارفرما در بروز حادثه در زمان پرداخت بر طبق ماده13 خسارت باید به نسبت حق بیمه یعنی 257/343 پرداخت شود نه به نسبت تعداد کارکنان
دیه یکی از زیاندیدگان 640.000.000 ریال و دیگری 675.000.000 ریال از محل بیمه نامه قابل پرداخت خواهد بود.مابه التفاوت دیه زیاندیدگان یعنی مبالغ 214.000.000 ریال و 225.000.000 ریال باید توسط کارفرما پرداخت شود.

لیلاابراهیمی یکشنبه 6 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 10:43 ق.ظ

باعرض سلام
سوال 1) درسال 1310باتصویب قانون ثبت شرکت های بیمه درایران شرکت های بیمه های انگلیسی/سوئسی/آلمانی/اتریشی وامثال آن درایران اقدام به ایجادشعبه ونمایندگی بیمه فعالیت کرد.باگسترش فعالیتهای شرکت های بیمه خارجی مسئولان کشوررامتوجه ضرورت تاسیس یک شرکت بیمه ایرانی کردتاسیس وفعالیت رسمی خودرادراواسط آبان ماه همان سال آغاز کردند.تاسیس شرکت بیمه ی ایران رامیتوان نقطه ی عظیمی درتاریخ فعالیت بیمه دانست.زیراازآن پس دولت بادراختیارداشتن تشکیلات اجرائی مناسب قادربه کنترل بازارونظارت برفعالیت موسسات بیمه خارجی شد
سوال 2) خطر به معنای قدر/مرتبه /ضرر,زیان و...است. واژه خطر معنا مصداق گسترده تری دارد خطر امری است احتمالی و اتفاقی بنابراین آنچه وقوعش مسلم باشد در اصطلاح فن بیمه خطر به شمار نمی رود.
1)وقوع خطر نباید به میل و اراده ی طرف های قرارداد بیمه بستگی داشته باشد.
2)خلاف قانون ونظم عمومی واخلاق نیک جامعه نباشد
سوال 3)خسارت، به معنی ضرر و زیان، است. ودر اصطلاح حقوقی عبارت است از مالی یا وجهی است که شخص مسبب یا عامل ضرر باید به متضرر بدهد،خواه ضرر ناشی از عدم انجام قرار داد باشد یا عملی غیر از قرار داد
خسارت در بیمه مسؤولیت،عبارت است پیشامدی که موجب مسئولیت بیمه گذار در مقابل اشخاص ثالث است میداند
سوال 4)سوال 4 .الف.بیمه گر با حساب مابه التفاوت حق بیمه اولیه با بعدی ومحاسبه زمان باقی مانده بیمه نامه حق بیمه ای را دریافت وبرای ان الحاقیه اضافی صادر میکند.

34300000 -25700000=8600000
127-365=238
5600000
ب.586951وبیمه گر ماده 10 اعمال میکند

زهراقاسمی چهارشنبه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 11:08 ب.ظ

سوال ۴
الف-طبق مفاد قانونی این رامی پذیرد یابه یک شرکت دیگر مراجعه میکند۷۵٪
ب-۶۷۴۳۴۴۲۳
۶۳۹۸۷۷۵۵۱

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد